University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Razrabotka èffektivnogo distancionnogo kursa russkogo âzyka

Thumbnail
View/Open
89.Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kääntä, Ari
Date
2011
Discipline
Venäjän kieli ja kulttuuriRussian Language and Culture

 
Nyky-yhteiskunnassa koulutus ja kouluttautuminen eivät rajoitu vain oppilaitoksissa tapahtuvaan opiskeluun, vaan elinikäisen oppimisen periaatteiden mukaisesti yhä useammat haluavat opiskella itselleen sopivana aikana ja sopivassa paikassa omien tarpeiden ja kiinnostuksen mukaan. Kiinnostus etäopiskeluun kasvaa ja sen merkitys lisääntyy varsinkin nopeasti kehittyvän tieto- ja viestintäteknologian myötä. Etäopiskelussa keskeyttämisprosentti on kuitenkin suurempi kuin tavanomaisessa opiskelussa. Opiskelu ilman opettajan tai muiden opiskelijoiden fyysistä läsnäoloa voi rasittaa. Affektiivisten vaikeuksien lisäksi etäopiskelija voi kärsiä myös kognitiivisesta ylikuormituksesta: hänen täytyy samanaikaisesti oppia hallitsemaan oppisisällön lisäksi myös sen välityksessä käytetty teknologia ja oppimisympäristö sekä totuttava tietokoneen välityksellä tapahtuvaan kommunikaatioon. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan, mitkä tekijät vaikuttavat verkossa toimivan etäopetuskurssin tehokkuuteen. Asiaa tarkastellaan lähinnä kurssin suunnittelija-opettajan näkökulmasta: mitä tekijöitä hänen tulisi ottaa huomioon tehdäkseen kurssista opiskelijan kannalta mahdollisimman mielekkään ja tehokkaan ja miten edistää kurssin loppuun suorittamista. Tutkimuksessa todettuja tehokkuustekijöitä sovelletaan venäjän alkeistason etäopiskelukurssin suunnittelussa ja toteutuksessa. Yhteistoiminnallisuus on etäopiskelussakin tärkeää. Sitä voidaan edistää tieto- ja viestintäteknologian mahdollisuuksien tarkoituksenmukaisella käytöllä, esimerkiksi foorumien ja keskustelupalstojen avulla. Kurssi, jossa on paljon yhteistoimintaa lisää sen tehokkuutta niidenkin opiskelijoiden osalta, jotka eivät itse osallistu yhteistoimintaan (välillinen oppiminen). Opettajan ja muiden opiskelijoiden sosiaalinen läsnäolo, se kuinka aidoiksi heidät nähdään tietokonevälitteisessä viestinnässä, on tärkeää. Sosiaalista läsnäolo voidaan lisätä esimerkiksi videon käytöllä. Samoin henkilökohtainen, välitön ja kannustava viestintätyyli vaikuttaa positiivisesti. Etäopetuksessa myös palautteen merkitys on suuri. Automaattinen kvalitatiivinen ulkoinen palaute ja opettajan antama formatiivinen dialogimuotoinen palaute ovat käytännön kannalta tehokkaimmat; niissä palaute on osa oppimisprosessia. Myös helposti hahmotettaviin ja navigoitaviin jaksoihin jaettu materiaali lisää tehokkuutta. Materiaali tulisi lisäksi laatia niin, että se kannustaa kirjautumaan kurssille mahdollisimman usein. Onnistuneen opintokokemuksen ja opiskelun jatkamisen kannalta ensimmäinen viikko on tärkein; tällöin opiskelijat tarvitsevat eniten tukea ja opettajan tulisikin seurata heidän kirjautumisiaan ja suorituksiaan erityisen tarkasti. ...
Keywords
venäjän kieli etäopetus verkko-opetus opetuksen tehostaminen opetus oppimateriaali yhteistoiminnallisuus kielen oppiminen kielikurssit pedagoginen suunnittelu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-2011091611414

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23442]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Schools Went Online Over One Weekend : Opportunities and Challenges for Online Education Related to the COVID-19 Crisis 

    Mäkelä, Tiina; Mehtälä, Saana; Clements, Kati; Seppä, Jenna (Association for the Advancement of Computing in Education (AACE), 2020)
    This study aims to further the understanding of the opportunities and challenges for online education from the perspective of the coronavirus disease (COVID-19) outbreak. The situation was unique in many ways, as the ...
  • Teaching Practices During the Covid-19 Pandemic in Austria, Estonia, Finland and Romania 

    Tuul, Maire; Tuul, Madis; Fenyvesi, Kristof; Yada, Takumi; Lázár, Csilla; Ferencz-Salamon, Alpár (Tallinna ülikool, 2022)
  • Oppimislähtöisyys sulautuvassa opetuksessa 

    Siili, Janna (2018)
    Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää sulautuvan opetuksen oppimislähtöisyyttä muihin opetusmetodeihin verrattaessa. Yhteen toteutustapaan perustuva koulutus ei vastaa nykypäivän haasteisiin. Lähiopetus ...
  • Pedagogical Design of Interactive Online Lectures : Instructional Intervention in Distance Education 

    Sarja, Anneli; Böök, Marja Leena; Uotinen, Sanna; Ladonlahti, Tarja (TOJDEL, 2017)
  • Suomalaisten yliopistojen käyttämät digitaaliset oppimisympäristöt 

    Tikkanen, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2016)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre