Naisten hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen vaatteiden ja asusteiden verkkokaupassa
Authors
Date
2015Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää naisten hedonistista ja utilitaristista kuluttajakäyttäytymistä verkkokaupoissa, joissa myydään vaatteita ja asusteita. Tutkielmassa pyritään selvittämään, mitkä ovat niitä verkkokaupan tekijöitä, jotka vaikuttajat naiskuluttajiin heidän asioidessaan verkkokaupassa. Tutkielmassa pyritään selvittämään myös, miten eri tekijät vaikuttavat naiskuluttajiin.
Tutkielma muodostuu kirjallisuuskatsauksesta ja empiirisestä osiosta. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan kuluttajien käyttäytymistä verkkokaup-paympäristössä ja selvitetään sitä, kuinka hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen vaikuttaa verkkokaupassa. Tutkielmassa perehdytään myös verkkokaupan historiaan ja nykytilanteeseen sekä naisten kulutukseen nykypäi-vänä. Empiirinen osio käsittelee tutkimuksessa käytettävän tutkimusmetodin valintaa ja sen ominaispiirteitä, sekä tutkielman tulokset. Empiirinen aineisto kerättiin käyttäen teemahaastattelua. Tutkielman lopuksi esitellään teemahaastattelun tulokset ja johtopäätökset sekä vastataan tutkimuskysymyksiin.
Tutkielman tuloksissa kävi ilmi, että naisten kuluttajakäyttäytyminen sisäl-tää niin hedonistisia kuin utilitaristisiakin piirteitä. Verkkokaupoissa tärkeitä tekijöitä naisille olivat luottamus, helppokäyttöisyys ja selkeä ulkoasu.
...
The purpose of this thesis is to examine women’s hedonic and utilitarian con-sumer behavior in electronic commerce where clothes and accessories are sold. The thesis tries to find out what are the factors that affect women consumers when they are shopping in electronic commerce. Thesis also tries to find out how different factors in electronic commerce affect women consumers.
The thesis consists of a literature review and an empirical section. The literature review examines consumer behavior in electronic commerce environment and explains how the hedonic and utilitarian consumer behavior affect in elec-tronic commerce. The thesis also focuses on electronic commerce history as well as the consumption of women today. The empirical part deals with choice of research method used in the research and its characteristics, as well as the results of the thesis. The empirical data was collected using theme interviews. Finally the thesis presents the results and conclusions of the theme interview and answers to the research questions.
The thesis results showed that the consumer behavior of women contains both hedonic and utilitarian features. Important factor to women in electronic commerce were trust, ease of use and clear layout.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Is it all about consumer engagement? : Explaining continuance intention for utilitarian and hedonic service consumption
Hepola, Janne; Leppäniemi, Matti; Karjaluoto, Heikki (Elsevier BV, 2020)This paper compares the explanatory power of consumer engagement (CE) regarding service continuance intention with the variables of attitude (utilitarian and hedonic) and satisfaction. Survey data were collected from users ... -
Paperinen vastaan elektroninen : tutkimus e-kirjojen omaksumiseen vaikuttavista tekijöistä
Rantalainen, Laura (2017)Nykypäivänä olemme koko ajan jollakin tapaa digitaalisen maailman ympäröimänä. Näin ollen myös tapamme viettää vapaa-aikaa on muuttunut radikaalisti. Lukeminen on kuitenkin vapaa-ajan viettotapa, joka on pysynyt vuosisatojen ... -
Vuorovaikutuksen merkitys asiakaskokemuksessa vaatteiden verkkomyynnissä
Ryhänen, Julia (2020)Ylivoimaisen asiakaskokemuksen salaisuuden löytäminen tuntuu olevan lähes jokaisen nykypäivän organisaation tavoite. Asiakaskokemusta itsessään on tutkittu siis paljon, mutta puhuttaessa vuorovaikutuksen merkityksestä ... -
Vastuullinen kuluttaminen verkkokauppaympäristössä : haastattelututkimus nuorten kuluttajien vastuullisuudesta verkkokaupassa
Hyvönen, Oona (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä vastuullisuuden roolista kuluttajan ostopäätösprosessissa verkkokauppaympäristössä. Yhä useampi kuluttaja kokee ympäristöön liittyvät huolenaiheet tärkeiksi ja ajankohtaisiksi, ... -
Suostutteluun liittyvän ostokokemuksen suunnittelu verkkokaupassa : havaittu suostuttelevuus verkko-ostamiseen liittyvän motivoituneisuuden ja sukupuolen mukaan
Pennanen, Iina (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin, kuinka verkkokaupan suostuttelevia ostokokemuksia voidaan suunnitella. Lisäksi tutkittiin verkkokaupan suostuttelevien ominaisuuksien havaitun suostuttelevuuden eroja verkkokaupan ...