University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Suostutteluun liittyvän ostokokemuksen suunnittelu verkkokaupassa : havaittu suostuttelevuus verkko-ostamiseen liittyvän motivoituneisuuden ja sukupuolen mukaan

Thumbnail
View/Open
11. Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Pennanen, Iina
Date
2022
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin, kuinka verkkokaupan suostuttelevia ostokokemuksia voidaan suunnitella. Lisäksi tutkittiin verkkokaupan suostuttelevien ominaisuuksien havaitun suostuttelevuuden eroja verkkokaupan käyttäjien kesken, kun ryhmäjakona olivat verkko-ostamiseen liittyvä motivoituneisuus ja sukupuoli. Tavoitteena oli selvittää, kuinka suostuttelevilla suunnitteluratkaisuilla voidaan tukea paitsi verkkokaupan myös sen käyttäjien tavoitteita. Verkkokaupan suostuttelevuuden todettiin koettavan suostuttelevien suunnitteluratkaisujen kautta, jolloin käyttäjällä on mahdollisuus toimia verkko-ostamisen suhteen verkkokaupan tavoitteita vastaavalla tavalla. Vuorovaikutuksessa suostuttelevien ominaisuuksien kanssa käyttäjä voi havaita valinnan hetkiin sidotuilla suostuttelun hetkillä tarpeitaan vastaavia motivoivia käyttömahdollisuuksia, joiden kautta hän voi saada arvoa käyttäjäkokemuksen muodossa. Positiiviset ja kertaluontoiset suostuttelun hetket ja käytöksen muuttamiset havaittiin sisältävän mahdollisesti monia etuja liittyen paitsi suostutteluun liittyvään suunnitteluun ja ostokokemukseen, myös pitkäaikaisten tapojen ja tottumusten muodostumisessa. Verkkokaupan suostuttelevia ominaisuuksia todettiin voitavan arvioida suunnittelussa hyödynnettävien viitekehysten kautta. Empiirisessä osuudessa esitettyjen suostuttelevien ominaisuuksien soveltuvuus yksilötekijät huomioivaan suostutteluun perusteltiin. Empiiristä osuutta varten luotiin kuvakäsikirjoituksia suostuttelevista ominaisuuksista tunnistamalla niitä eräästä suositusta verkkokaupasta (Wish.com) yhdessä sen pitkäaikaisen käyttäjän kanssa. Empiirisen osuuden perusteella todettiin, että verkkokaupan suostuttelevien ominaisuuksien havaituissa suostuttelevuuksissa oli eroja verkkokaupan käyttäjien kesken, kun ryhmäjakona olivat verkko-ostamiseen liittyvä motivoituneisuus ja sukupuoli. Tulokset tulee huomioida suostutteluun liittyvän ostokokemuksen suunnittelussa verkkokaupassa. ...
Keywords
suostuttelun suunnittelu ostokokemus havaittu suostuttelevuus verkko-ostamisen motivaatiot verkkokauppa suostuttelu kuluttajakäyttäytyminen motivaatio
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206283664

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25543]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Vastuullinen kuluttaminen verkkokauppaympäristössä : haastattelututkimus nuorten kuluttajien vastuullisuudesta verkkokaupassa 

    Hyvönen, Oona (2020)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä vastuullisuuden roolista kuluttajan ostopäätösprosessissa verkkokauppaympäristössä. Yhä useampi kuluttaja kokee ympäristöön liittyvät huolenaiheet tärkeiksi ja ajankohtaisiksi, ...
  • Kuluttajan aikomus jakaa tietoja käyttämällä AI-pohjaisia personointijärjestelmiä verkkokaupassa 

    Varjus, Viivi (2023)
    Asiakasdatan keräämisestä ja sen hyödyntämisestä, sekä arvon tuottamisesta asiakkaalle personoinnin avulla on tullut yrityksille elintärkeää. Personoinnin avulla yritys pystyy räätälöimään tarjoaman yksittäiselle kuluttajalle ...
  • Naisten hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen vaatteiden ja asusteiden verkkokaupassa 

    Tengvall, Heikki (2015)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää naisten hedonistista ja utilitaristista kuluttajakäyttäytymistä verkkokaupoissa, joissa myydään vaatteita ja asusteita. Tutkielmassa pyritään selvittämään, mitkä ovat niitä ...
  • Sanoista teoiksi : Z-sukupolven ympäristöystävällisen kuluttamisen ajurit ja esteet verkkokaupassa 

    Patama, Sofia (2023)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella Z-sukupolven ympäristöystävällistä kuluttamista ja sen ajureita ja esteitä verkkokaupassa. Ajurien ja esteiden avulla tutkielma pyrkii löytämään keinoja kuroa umpeen kuilua ...
  • Kuluttajan motivaatioiden ja asenteiden vaikutus ruokaverkkokaupan kotiinkuljetuspalveluiden käyttöön 

    Kauppinen, Jussi (2023)
    Ruokaverkkokaupan kotiinkuljetuspalvelut ovat yleistyneet varsinkin vuoden 2020 koronakriisin aikana ja edelleen sen jälkeen. Palveluntarjoajia on Suomen markkinalla jo useita ja kukin toteuttaa näitä palveluita hiukan ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre