Paperinen vastaan elektroninen : tutkimus e-kirjojen omaksumiseen vaikuttavista tekijöistä
Nykypäivänä olemme koko ajan jollakin tapaa digitaalisen maailman ympäröimänä. Näin ollen myös tapamme viettää vapaa-aikaa on muuttunut radikaalisti. Lukeminen on kuitenkin vapaa-ajan viettotapa, joka on pysynyt vuosisatojen saatossa lähes muuttumattomana. Siitä huolimatta, että kulutamme musiikkia ja elokuvia nykyään lähes yksinomaan suoratoistopalvelujen kautta, niin elektroniset kauno- ja tietokirjat eivät ole saaneet kunnollista jalansijaa Suomen markkinoilta. Tämän tutkimuksen tavoitteena onkin selvittää syitä sille, miksi e-kirjojen omaksuminen on ollut niin jähmeää. Vastapainona tälle ollaan kuitenkin myös kiinnostuneita niistä tekijöistä, jotka näyttäisivät edistävän e-kirjojen omaksumista ja käyttöä. Tämä tutkimus pohjautuu aiempaan kirjallisuuteen ja siitä kehiteltyyn teoreettiseen viitekehykseen sekä laadullisin menetelmin toteutettuun empiiriseen osioon. Empiirisen osion haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Tutkimuksen tulosten avulla on mahdollista ymmärtää paremmin eri syitä sen taustalla, miksi jotkut pitävät e-kirjoista, kun taas toiset eivät millään haluaisi niitä käyttää. Tulokset antavat viitteitä siitä, että henkilökohtaisten ominaisuuksien ja järkiperäisten syiden lisäksi e-kirjojen omaksumiseen ja erityisesti hylkäämiseen vaikuttavat vahvasti tunneperäiset tekijät. Ensinnäkin elektronisten kirjojen myötä lukemisharrastuksesta katoaa sosiaalisia rituaaleja, kun ei ole enää tarvetta lähteä kirjakauppaan tai kirjastoon uutta kirjaa hakemaan. Myös kirjojen lainaaminen lähipiirin kanssa hankaloituu. Toiseksi e-kirjoja ei voi omistaa yhtä konkreettisesti kuin fyysisiä kirjoja, jolloin niitä ei esimerkiksi saa kirjahyllyyn näytille. Näin ollen oman identiteetin ilmaisu kirjojen avulla vaikeutuu. Kolmanneksi vanhaa tottumusta on vaikea lähteä muuttamaan etenkään siinä tapauksessa, jos tekemisen kohteeseen liittyy voimakkaita tunteita, muistoja ja mielleyhtymiä. Neljänneksi aisteilla on hyvin suuri merkitys kokonaisvaltaisissa kokemuksissa kuten myös lukemisessa. E-kirja on käsissä kolho, tuoksuton ja visuaalisesti vaatimaton. Viidenneksi, ja viimeiseksi, e-kirjoihin on haastavampi uppoutua ja päästä näin hetkeksi pakoon ympäröivää maailmaa. Sen sijaan e-kirjoihin mieltyneiden kohdalla vaakakupissa näyttäisi painavan järkiperäiset syyt kuten helppous, käytettävyys, hinta, laatu, luotettavuus ja kokeiltavuus.
...
Nowadays we are surrounded by the digital world all the time and everywhere. This also impacts to the ways how to spend free time. Still the way how we read is almost the same than it was hundreds of years ago. Even though music and movies are basically consumed only through digital streaming services, electronic fiction and nonfiction books have not gained a proper market share in Finland. Therefore, this study’s aim is to find out reasons why adoption of the e-books has been so challenging. Besides this it is interesting to know also the main reasons why people are adopting and using e-books. This study is based on the previous studies about e-book adoption, the model of e-book adoption founded on the theoretical framework and empirical part which utilizes qualitative methods. Empirical part is based on the theme interviews. Owing to the findings it is easier to understand various reasons behind that, why someone likes e-books and the other one does not. The results are giving proofs, that not only personal attributes and utilitarian values, but also hedonistic values are important what comes to the adoption and especially rejection of the e-books. First, along with e-books social rituals are fading away when there is no need to go to the book store or library. Also, it is challenging to share books with friends when books are in an electronic format. Second, it is not possible to own e-books in the same way as it is possible to own physical books. It is impossible for example to put e-books in the bookshelf from where other people can see those. That is one reason why it is harder to express own identity through e-books. Third changing old habits is not an easy task. Especially if there are strong feelings and memories towards the old habit. Fourth, senses are having big roles what it comes to the immersive consumption as reading. E-book can be seen as a rough, senseless and cold copy of the physical book. Fifth and last, it seems that everybody cannot achieve immersion with e-books and get away from the ordinary life. On the other hand, it seems to be that the ones who are into e-books appreciate utilitarian values such as easiness, usability, price, quality, reliability and trial-ability.
...
Muu nimeke
Tutkimus e-kirjojen omaksumiseen vaikuttavista tekijöistäAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Digitalization for Sustainable Consumption : Co-Creating and Co-Destroying Value Through Digital Initiatives in Retail
Lumivalo, Juuli; Clements, Kati; Hannuksela, Emma-Stiina (Association for Information Systems, 2024)Background: Although food and commodity consumption is a leading contributor to individuals’ emissions, limited attention has been given to green information systems (IS) initiatives in this crucial context. Persisting ... -
Is it all about consumer engagement? : Explaining continuance intention for utilitarian and hedonic service consumption
Hepola, Janne; Leppäniemi, Matti; Karjaluoto, Heikki (Elsevier BV, 2020)This paper compares the explanatory power of consumer engagement (CE) regarding service continuance intention with the variables of attitude (utilitarian and hedonic) and satisfaction. Survey data were collected from users ... -
Naisten hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen vaatteiden ja asusteiden verkkokaupassa
Tengvall, Heikki (2015)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää naisten hedonistista ja utilitaristista kuluttajakäyttäytymistä verkkokaupoissa, joissa myydään vaatteita ja asusteita. Tutkielmassa pyritään selvittämään, mitkä ovat niitä ... -
Unboxing Co-creation of Value : Users’ Hedonic and Utilitarian Drivers
Tuunanen, Tuure; Lintula, Juuli; Auvinen, Annemari (University of Hawai'i at Manoa, 2019)Value co-creation through involving users in service processes via resource integration is a focal service research interest. However, studies often take a firm-centric or generic approach and overlook value co-creation ... -
Tietojärjestelmän omaksumiseen ja käytön jatkamiseen vaikuttavia tekijöitä : tapaustutkimus
Ronkainen, Pekka (2017)Tässä pro gradu -tutkimuksessa tarkastellaan aiempien tutkimuksien ja teorioiden valossa tietojärjestelmän käyttöönottoon, niiden omaksumiseen ja tietojärjestelmän käytön jatkamiseen liittyviä tekijöitä. Tietojärjestelmäprojektin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.