dc.contributor.advisor | Mäntylä, Katja | |
dc.contributor.advisor | Palviainen, Åsa | |
dc.contributor.author | Peltola, Sonja | |
dc.date.accessioned | 2015-06-07T13:57:44Z | |
dc.date.available | 2015-06-07T13:57:44Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1475308 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46214 | |
dc.description.abstract | Arviointi on olennainen osa opetusta ja oppimista kouluissa. Kielitaidon arviointiin vaikuttavat käsitykset kielitaidosta ja aikojen saatossa kielitaidon arviointi on muuttunut lähes mekaanisesta kielitaidon osa-alueiden mittaamisesta monipuolisempaan kielenkäytön arviointiin (ks. esim. Rea-Dickins 2012: 12). Perinteisen kielitaidon testauksen juuret ovat kuitenkin yhä syvällä arviointikulttuurissamme ja vasta viime vuosikymmeninä on alettu painottaa testeille vaihtoehtoisten arviointimetodien tärkeyttä. Johtava ajatus nykypäivän kouluarvioinnissa on, että kaiken arvioinnin tulisi edistää oppimista. Lisäksi oppilaiden tulisi olla aktiivisesti osallisina arvioinnissa.
Yksi monipuolinen työkalu kielitaidon arviointiin on Eurooppalainen kielisalkku, joka koostuu oppilaiden omista tuotoksista. Salkkutyöskentelyssä arviointiin osallistuvat opettajan lisäksi myös oppilaat. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kielisalkkua käyttäneiden opettajien sekä oppilaiden käsityksiä kielitaidon arvioinnista, kielisalkun eduista ja haitoista sekä oppilaan roolista arvioinnissa. Tutkimuksessa haastateltiin viittä englannin- ja ruotsinopettajaa sekä kymmentä ala- ja yläkoululaista oppilasta.
Tutkimuksessa selvisi, että sekä opettajat että oppilaat kokevat kielisalkun mieluisaksi ja hyödylliseksi arvioinnissa. Oppilaat saavat näyttää osaamistaan ja salkkutyöt antavat monipuolisemman kuvan kielitaidosta. Toisaalta oppilaiden keskuudessa kokeiden ja arvosanojen merkitys korostui ja heistä moni oli sitä mieltä, että arviointi on opettajan tehtävä ja että oppilaiden itsearvioinneilla ei ole kovinkaan suurta merkitystä arviointiin. Oppilaat myös usein määrittelevät taitonsa saamiensa arvosanojen perusteella. Kielisalkun käyttöä tulisi lisätä suomalaisissa kouluissa, sillä se on selkeästi motivoiva ja monipuolinen työkalu oppimista edistävään arviointiin. Lisätutkimukselle on yhä tarvetta ja esimerkiksi koearviointiin ja kielisalkkuarviointiin tottuneiden oppilaiden näkemyksiä olisi hyvä verrata, jotta kielisalkun hyödyistä saadaan entistä vahvempaa näyttöä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (127 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.subject.other | language assessment | |
dc.subject.other | assessment for learning | |
dc.subject.other | the European Language Portfolio | |
dc.subject.other | teacher and student perceptions | |
dc.title | "I could give up many things but not that" : teachers' and pupils' experiences of using the European Language Portfolio in assessment | |
dc.title.alternative | Teachers' and pupils' experiences of using the European Language Portfolio in assessment | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201506072211 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2015-06-07T13:57:45Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | kielitaito | |
dc.subject.yso | arviointi | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | Eurooppalainen kielisalkku | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |