Show simple item record

dc.contributor.advisorMäntylä, Katja
dc.contributor.advisorPalviainen, Åsa
dc.contributor.authorPeltola, Sonja
dc.date.accessioned2015-06-07T13:57:44Z
dc.date.available2015-06-07T13:57:44Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1475308
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46214
dc.description.abstractArviointi on olennainen osa opetusta ja oppimista kouluissa. Kielitaidon arviointiin vaikuttavat käsitykset kielitaidosta ja aikojen saatossa kielitaidon arviointi on muuttunut lähes mekaanisesta kielitaidon osa-alueiden mittaamisesta monipuolisempaan kielenkäytön arviointiin (ks. esim. Rea-Dickins 2012: 12). Perinteisen kielitaidon testauksen juuret ovat kuitenkin yhä syvällä arviointikulttuurissamme ja vasta viime vuosikymmeninä on alettu painottaa testeille vaihtoehtoisten arviointimetodien tärkeyttä. Johtava ajatus nykypäivän kouluarvioinnissa on, että kaiken arvioinnin tulisi edistää oppimista. Lisäksi oppilaiden tulisi olla aktiivisesti osallisina arvioinnissa. Yksi monipuolinen työkalu kielitaidon arviointiin on Eurooppalainen kielisalkku, joka koostuu oppilaiden omista tuotoksista. Salkkutyöskentelyssä arviointiin osallistuvat opettajan lisäksi myös oppilaat. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kielisalkkua käyttäneiden opettajien sekä oppilaiden käsityksiä kielitaidon arvioinnista, kielisalkun eduista ja haitoista sekä oppilaan roolista arvioinnissa. Tutkimuksessa haastateltiin viittä englannin- ja ruotsinopettajaa sekä kymmentä ala- ja yläkoululaista oppilasta. Tutkimuksessa selvisi, että sekä opettajat että oppilaat kokevat kielisalkun mieluisaksi ja hyödylliseksi arvioinnissa. Oppilaat saavat näyttää osaamistaan ja salkkutyöt antavat monipuolisemman kuvan kielitaidosta. Toisaalta oppilaiden keskuudessa kokeiden ja arvosanojen merkitys korostui ja heistä moni oli sitä mieltä, että arviointi on opettajan tehtävä ja että oppilaiden itsearvioinneilla ei ole kovinkaan suurta merkitystä arviointiin. Oppilaat myös usein määrittelevät taitonsa saamiensa arvosanojen perusteella. Kielisalkun käyttöä tulisi lisätä suomalaisissa kouluissa, sillä se on selkeästi motivoiva ja monipuolinen työkalu oppimista edistävään arviointiin. Lisätutkimukselle on yhä tarvetta ja esimerkiksi koearviointiin ja kielisalkkuarviointiin tottuneiden oppilaiden näkemyksiä olisi hyvä verrata, jotta kielisalkun hyödyistä saadaan entistä vahvempaa näyttöä.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (127 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherlanguage assessment
dc.subject.otherassessment for learning
dc.subject.otherthe European Language Portfolio
dc.subject.otherteacher and student perceptions
dc.title"I could give up many things but not that" : teachers' and pupils' experiences of using the European Language Portfolio in assessment
dc.title.alternativeTeachers' and pupils' experiences of using the European Language Portfolio in assessment
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201506072211
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2015-06-07T13:57:45Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysoarviointi
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoEurooppalainen kielisalkku
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record