University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"I could give up many things but not that" : teachers' and pupils' experiences of using the European Language Portfolio in assessment

Thumbnail
View/Open
767.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Peltola, Sonja
Date
2015
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Arviointi on olennainen osa opetusta ja oppimista kouluissa. Kielitaidon arviointiin vaikuttavat käsitykset kielitaidosta ja aikojen saatossa kielitaidon arviointi on muuttunut lähes mekaanisesta kielitaidon osa-alueiden mittaamisesta monipuolisempaan kielenkäytön arviointiin (ks. esim. Rea-Dickins 2012: 12). Perinteisen kielitaidon testauksen juuret ovat kuitenkin yhä syvällä arviointikulttuurissamme ja vasta viime vuosikymmeninä on alettu painottaa testeille vaihtoehtoisten arviointimetodien tärkeyttä. Johtava ajatus nykypäivän kouluarvioinnissa on, että kaiken arvioinnin tulisi edistää oppimista. Lisäksi oppilaiden tulisi olla aktiivisesti osallisina arvioinnissa. Yksi monipuolinen työkalu kielitaidon arviointiin on Eurooppalainen kielisalkku, joka koostuu oppilaiden omista tuotoksista. Salkkutyöskentelyssä arviointiin osallistuvat opettajan lisäksi myös oppilaat. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kielisalkkua käyttäneiden opettajien sekä oppilaiden käsityksiä kielitaidon arvioinnista, kielisalkun eduista ja haitoista sekä oppilaan roolista arvioinnissa. Tutkimuksessa haastateltiin viittä englannin- ja ruotsinopettajaa sekä kymmentä ala- ja yläkoululaista oppilasta. Tutkimuksessa selvisi, että sekä opettajat että oppilaat kokevat kielisalkun mieluisaksi ja hyödylliseksi arvioinnissa. Oppilaat saavat näyttää osaamistaan ja salkkutyöt antavat monipuolisemman kuvan kielitaidosta. Toisaalta oppilaiden keskuudessa kokeiden ja arvosanojen merkitys korostui ja heistä moni oli sitä mieltä, että arviointi on opettajan tehtävä ja että oppilaiden itsearvioinneilla ei ole kovinkaan suurta merkitystä arviointiin. Oppilaat myös usein määrittelevät taitonsa saamiensa arvosanojen perusteella. Kielisalkun käyttöä tulisi lisätä suomalaisissa kouluissa, sillä se on selkeästi motivoiva ja monipuolinen työkalu oppimista edistävään arviointiin. Lisätutkimukselle on yhä tarvetta ja esimerkiksi koearviointiin ja kielisalkkuarviointiin tottuneiden oppilaiden näkemyksiä olisi hyvä verrata, jotta kielisalkun hyödyistä saadaan entistä vahvempaa näyttöä. ...
Alternative title
Teachers' and pupils' experiences of using the European Language Portfolio in assessment
Keywords
language assessment assessment for learning the European Language Portfolio teacher and student perceptions englannin kieli kielitaito arviointi opettajat oppilaat Eurooppalainen kielisalkku
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506072211

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23933]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Teachers teach so well that it's nice to learn" : a case-study on the role of teacher-to-student feedback in attitude-formation on L2 elementary English lessons 

    Björkman, Kaisa (2015)
    Arviointi ja palautteenanto ovat oleellisia asioita opettajan jokapäiväisessä työssä. Lisäksi asenteiden tutkiminen on tällä hetkellä suosittu tutkimusala. Tässä tapaustutkimuksessa tutkittiin, millaista vuorovaikutuksellista ...
  • The use of movies in language classrooms : teachers' and students' thoughts and experiences 

    Nieminen, Mona (2022)
    Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden kokemuksia ja ajatuksia elokuvien käytöstä kieltenopetuksessa. Tutkimus toteutettiin kahtena ryhmähaastatteluna helmikuussa 2021. Opettajien ryhmähaastattelussa oli ...
  • Upper secondary school students' perceptions of using mobile phone applications in the formal assessment of speaking skills 

    Jääskeläinen, Katja (2020)
    Tutkimuksen aiheena on lukion oppilaiden käsitykset älypuhelinsovellusten käytöstä englannin suullisen kielitaidon arvioinnissa. Suullinen kielitaito, sen arviointi ja mobiilioppiminen (Mobile assisted language learning, ...
  • Self-assessment : the experiences with and opinions on self-assessment among students and their teachers 

    Kokkonen, Tiia (2012)
    Itsearviointi on merkittävä osa kieltenoppimista, sillä sen avulla oppilaat voivat muun muassa huomata vahvuutensa ja heikkoutensa, kehittää itseään tarvittavilla osa-alueilla, sekä asettaa itselleen realistisia ...
  • Language choice in EFL teaching : student teachers' perceptions 

    Sadeharju, Teija (2012)
    Vieraan kielen opettaja tekee luokkahuoneessa jatkuvasti valintoja luokkahuonekielen suhteen, olivatpa nuo valinnat sitten tietoisia tai tiedostamattomia. Opettaja voi puhua joko kohdekieltä tai oppilaiden äidinkieltä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre