"I could give up many things but not that" : teachers' and pupils' experiences of using the European Language Portfolio in assessment
Arviointi on olennainen osa opetusta ja oppimista kouluissa. Kielitaidon arviointiin vaikuttavat käsitykset kielitaidosta ja aikojen saatossa kielitaidon arviointi on muuttunut lähes mekaanisesta kielitaidon osa-alueiden mittaamisesta monipuolisempaan kielenkäytön arviointiin (ks. esim. Rea-Dickins 2012: 12). Perinteisen kielitaidon testauksen juuret ovat kuitenkin yhä syvällä arviointikulttuurissamme ja vasta viime vuosikymmeninä on alettu painottaa testeille vaihtoehtoisten arviointimetodien tärkeyttä. Johtava ajatus nykypäivän kouluarvioinnissa on, että kaiken arvioinnin tulisi edistää oppimista. Lisäksi oppilaiden tulisi olla aktiivisesti osallisina arvioinnissa.
Yksi monipuolinen työkalu kielitaidon arviointiin on Eurooppalainen kielisalkku, joka koostuu oppilaiden omista tuotoksista. Salkkutyöskentelyssä arviointiin osallistuvat opettajan lisäksi myös oppilaat. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kielisalkkua käyttäneiden opettajien sekä oppilaiden käsityksiä kielitaidon arvioinnista, kielisalkun eduista ja haitoista sekä oppilaan roolista arvioinnissa. Tutkimuksessa haastateltiin viittä englannin- ja ruotsinopettajaa sekä kymmentä ala- ja yläkoululaista oppilasta.
Tutkimuksessa selvisi, että sekä opettajat että oppilaat kokevat kielisalkun mieluisaksi ja hyödylliseksi arvioinnissa. Oppilaat saavat näyttää osaamistaan ja salkkutyöt antavat monipuolisemman kuvan kielitaidosta. Toisaalta oppilaiden keskuudessa kokeiden ja arvosanojen merkitys korostui ja heistä moni oli sitä mieltä, että arviointi on opettajan tehtävä ja että oppilaiden itsearvioinneilla ei ole kovinkaan suurta merkitystä arviointiin. Oppilaat myös usein määrittelevät taitonsa saamiensa arvosanojen perusteella. Kielisalkun käyttöä tulisi lisätä suomalaisissa kouluissa, sillä se on selkeästi motivoiva ja monipuolinen työkalu oppimista edistävään arviointiin. Lisätutkimukselle on yhä tarvetta ja esimerkiksi koearviointiin ja kielisalkkuarviointiin tottuneiden oppilaiden näkemyksiä olisi hyvä verrata, jotta kielisalkun hyödyistä saadaan entistä vahvempaa näyttöä.
...
Alternative title
Teachers' and pupils' experiences of using the European Language Portfolio in assessmentKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Teachers teach so well that it's nice to learn" : a case-study on the role of teacher-to-student feedback in attitude-formation on L2 elementary English lessons
Björkman, Kaisa (2015)Arviointi ja palautteenanto ovat oleellisia asioita opettajan jokapäiväisessä työssä. Lisäksi asenteiden tutkiminen on tällä hetkellä suosittu tutkimusala. Tässä tapaustutkimuksessa tutkittiin, millaista vuorovaikutuksellista ... -
The use of movies in language classrooms : teachers' and students' thoughts and experiences
Nieminen, Mona (2022)Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien ja oppilaiden kokemuksia ja ajatuksia elokuvien käytöstä kieltenopetuksessa. Tutkimus toteutettiin kahtena ryhmähaastatteluna helmikuussa 2021. Opettajien ryhmähaastattelussa oli ... -
Self-assessment : the experiences with and opinions on self-assessment among students and their teachers
Kokkonen, Tiia (2012)Itsearviointi on merkittävä osa kieltenoppimista, sillä sen avulla oppilaat voivat muun muassa huomata vahvuutensa ja heikkoutensa, kehittää itseään tarvittavilla osa-alueilla, sekä asettaa itselleen realistisia ... -
Upper secondary school students' perceptions of using mobile phone applications in the formal assessment of speaking skills
Jääskeläinen, Katja (2020)Tutkimuksen aiheena on lukion oppilaiden käsitykset älypuhelinsovellusten käytöstä englannin suullisen kielitaidon arvioinnissa. Suullinen kielitaito, sen arviointi ja mobiilioppiminen (Mobile assisted language learning, ... -
Language choice in EFL teaching : student teachers' perceptions
Sadeharju, Teija (2012)Vieraan kielen opettaja tekee luokkahuoneessa jatkuvasti valintoja luokkahuonekielen suhteen, olivatpa nuo valinnat sitten tietoisia tai tiedostamattomia. Opettaja voi puhua joko kohdekieltä tai oppilaiden äidinkieltä ...