Self-assessment : the experiences with and opinions on self-assessment among students and their teachers
Itsearviointi on merkittävä osa kieltenoppimista, sillä sen avulla oppilaat voivat muun muassa huomata vahvuutensa ja heikkoutensa, kehittää itseään tarvittavilla osa-alueilla, sekä asettaa itselleen realistisia opiskelutavoitteita. Tämän tutkimuksen kohteina oli oppilaiden sekä heidän opettajiensa itsearvioinnin tuntemus ja käyttö. Tutkimus koostui kahdesta yhdeksäsluokkalaisten ryhmästä ja kahdesta abiturienttiryhmästä. Lisäksi jokaisen ryhmän opettajat vastasivat heille tehtyyn kyselyyn. Yhteensä tutkimukseen osallistui 95 oppilasta ja neljä opettajaa Kuopiosta ja Jyväskylästä. Aineisto kerättiin joulukuussa 2011 ja tammikuussa 2012.
Oppilaat täyttivät kyselyn koskien itsearviointiin kohdistuvia asenteita, sen käyttöä englannin oppitunneilla ja sen tarjoamia hyötyjä sekä haittapuolia. Tämän lisäksi jokaisen ryhmän senhetkinen englanninopettaja täytti kyselyn, joka koski opettajien asenteita ja mielipiteitä oppilaiden itsearviointeja kohtaan. Tuloksia analysoitiin kvalitatiivisesti. Ensin samanikäisten ryhmien vastaukset yhdistettiin ja niitä vertailtiin. Lisäksi näiden kahden eri ikäluokan vastauksia vertailtiin keskenään. Lopuksi myös opettajien antamien vastauksien verrannollisuutta toisiinsa ja heidän ryhmiinsä tarkasteltiin.
Tuloksista huomattiin, että monet oppilaat ovat käyttäneet itsearviointia aiemminkin. Oppilaat pystyivät näkemään itsearvioinnissa monia etuja, mutta he eivät olleet innostuneita käyttämään sitä nykyistä enemmän englannintunneilla. Opettajien kokemukset itsearvioinnin käytöstä olivat suurimmalta osin positiiviset, sillä sen nähtiin auttavan myös opettajia muun muassa arvioinnin suhteen, mutta heillä oli epäilyksensä oppilaiden omien arviointien rehellisyydestä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lower-secondary school English teachers' attitudes towards different self-assessment methods
Kostiainen, Tommi (2021)Itsearvioinnin merkitys on korostunut niin kotimaisessa kuin kansainvälisessä opetustyössä, ja esimerkiksi vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) korostaa itsearvioinnin tärkeyttä vaatimalla monipuolista ... -
Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills
Suomalainen, Enni (2022)Itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on todennut, että itsearviointia on tärkeä ... -
Me and my English : a material package promoting self-assessment in the primary school
Tuominen, Terhi (2010)Itsearviointi on tärkeä osa oppimista ja se mainitaan myös opetussuunnitelmassa. Oppikirjojen tarjoamat itsearviointitehtävät eivät aina kuitenkaan palvele tarkoitustaan koska ne ovat usein yksinkertaisia ja samanlaisia ... -
Tablet-Supported Self-Assessment in a Class for Students with Intellectual Disability
Räty, Lauri M. O.; Vehkakoski, Tanja; Pirttimaa, Raija A. (SAGE Publications, 2023)Self-assessment has been shown to have positive effects on students’ self-regulated learning strategies and academic achievement. However, self-assessment and self-assessment instruction are under-researched areas among ... -
6th graders' skills in different areas of English : a comparison between the students' and teachers' opinion
Ristola, Janiina (2014)Itsearviointi on tärkeässä roolissa oppimisessa ja opettamisessa, ja itsearviointi sisältyy nykyään opetussuunnitelmaan alakoulussa, sillä omien taitojen tuntemuksen on osoitettu lisäävän oppimisen tuloksia. Itsearviointiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.