Utilizing our language repertoires : a resource package for lower secondary school English lessons for classrooms with migrant students
Maahanmuutto ja globalisaatio ovat tuoneet Suomeen viime vuosien aikana ennätysmäärän ulkomaalaisia. Tämä näkyy myös kouluissa ja mediassa, joissa maahanmuuton ongelmat ovat yleinen puheenaihe. Vähemmän puhutaan siitä, kuinka maahanmuuttajien, ja muidenkin oppilaiden, taustoja voidaan käyttää hyödyksi sen sijaan että niitä pidetään vain ongelmana. Uusi opetussuunnitelma ottaa jo paremmin huomioon maahanmuuttajaoppilaat kuin edeltäjänsä ja kannustaa opettajia hyödyntämään oppilaiden mukanaan tuomaa kielellistä ja kulttuurista rikkautta oppitunneilla. Tähän ei kuitenkaan ole juurikaan annettu apuja, sillä esimerkiksi oppikirjakustantamot ovat heränneet aiheeseen myöhään, ja opettajilla taas ei ole aikaa eikä resursseja laatia tehtäviä jotka huomioivat kaikkien oppilaiden eri kielitaidot ja taustat.
Tämä materiaalipaketti pyrkiikin aktivoimaan yläkoulun oppilaiden kielellisiä ja kulttuurisia resursseja niin, että oppilaat hyötyisivät jo olemassa olevista tiedoistaan ja taidoistaan, eikä niitä vain sysättäisi sivuun. Tästä on hyötyä kaikille oppilaille, ei vain maahanmuuttajille. Materiaalipaketti johdattelee oppilaat käyttämään tietotaitojaan kommunikatiivisten tehtävien kautta, sillä kommunikaatio on tärkeä osa kieltenopetusta, uutta opetussuunnitelmaa sekä Eurooppalaista viitekehystä. Samalla kun oppilaat kommunikoivat englanniksi, he vahvistavat omaa kielellistä ja kulttuurista osaamistaan, mistä on hyötyä koulun ulkopuolellakin.
Materiaalipaketti sisältää 22 tehtävää, joita voi käyttää joko kokonaisen kurssin materiaalina tai yksittäisinä tehtävinä. Jokaiseen tehtävään kuuluu kahdet eri ohjeet. Ensimmäinen ohje on yleinen ohje, jonka mukaan tehtävä tehdään, mikäli mahdollista. Tämä ei kuitenkaan ole välttämätöntä, sillä toinen ohje on helpotettu, valmiiksi eriytetty versio ensimmäisestä. Eriyttäminen on tehty joko antamalla yksinkertaisemmat ohjeet tai muokkaamalla koko tehtävää helpommaksi. Ohjeiden jälkeen oppilaille on vielä lisäkysymyksiä, jotka ohjaavat heitä edelleen miettimään maailman kieli- ja kulttuurieroja. Tehtävien teemat ovat tapahtumia joita nuoret saattavat kohdata, ja tehtäviin vaaditaan usein vain internetyhteys ja muistiinpanovälineet. Oppilaita aktivoidaan mahdollisimman paljon, esimerkiksi ohjeistamalla heitä etsimään itse internetistä tietoa sen sijaan että tehtävissä olisi aina valmis materiaali jonka pohjalta toimia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“If you don’t know English, it is like there is something wrong with you.” : Students’ views of language(s) in a plurilingual setting
Krogager Andersen, Line; Pitkänen-Huhta, Anne (De Gruyter, 2024)Based on a repertoire-oriented stance to language learning and a broad definition of language awareness, this study investigates students’ discursive representations of the languages in their repertoires in the context of ... -
Raising awareness of multilingualism as lived : in the context of teaching English as a foreign language
Kalaja, Paula; Pitkänen-Huhta, Anne (Routledge, 2020)Tässä artikkelissa esitellään mahdollisuuksia herätellä kielen oppijoiden kieli- ja kulttuuritietoisuutta. Esitellyt mahdollisuudet pohjautuvat 24 empiirisen tutkimuksen kriittiseen arviointiin. Tutkimuksissa käytettiin ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Teachers' views on multilingualism : how does the presence of multiple languages in primary school English classrooms appear and to what effect? : "Mä olen suomenkielinen ... olen kaikki kieleni ihan opetellut."
Putz, Juho (2016)Monikielisyys ja sen mukanaan tuomat haasteet ja mahdollisuudet ovat suomalaisissa kouluissa jatkuvasti ja yhä vahvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten monikielisyys näkyy osana englannin kielen ... -
English here, English there, English everywhere : language showering material package for English language learning in early childhood education classrooms (ages 3-6)
Leppäkangas, Maiju (2024)Varhainen kielenoppiminen sijoittuu aikaan ennen oppivelvollisuuden alkamista ja se voidaan jakaa kahteen ikäryhmään: varhaisiin kielenoppijoihin (iät 7–12) sekä erityisen varhaisiin kielenoppijoihin (iät 3–6). Tämä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.