Finnish upper secondary school students in the vortex of the new syllabus : students’ views about English oral skills teaching and the inclusion of an oral matriculation exam
Suullisen kielitaidon testaaminen on ollut monien vuosien ajan tapetilla Suomen lukio-opetuksen parissa. Keskusteluja eri tahojen välillä on käyty tiheään ja varsinkin viime vuosina suullisen kokeen lisääminen osaksi ylioppilastutkintoa on noussut keskeiseksi keskustelunaiheeksi. Tätä prosessia on kiihdyttänyt erityisesti elokuussa 2016 käyttöönotettu uusi opetussuunnitelma, joka vahvasti painottaa tavoitteissaan suullisen kommunikaation taitoja elämän eri osa-alueilla. Suulliselle kielitaidolle on suuri kysyntä työelämässä ja täten kirjallisten taitojen on tehtävä tilaa suulliselle kielitaidolle.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaiden näkökulmasta, miten englannin kielen suullisen kielitaidon opetus näkyy käytännössä tunneilla uuden opetussuunnitelman näkökulmasta ja mitä ajatuksia oppilailla on tulevaisuudessa toteutettavasta suullisen kielitaidon ylioppilaskokeesta. Oppilaiden henkilökohtaisia asenteita ei ole tällä saralla tutkittu paljon eikä kovin syvällisesti, joten tämän tutkimuksen tarkoitus oli saada heidän äänensä kuuluviin.
Tutkimukseen osallistui 30 lukion kolmannen vuoden opiskelijaa kahdesta eri lukiosta Suomessa. Tutkimus toteutettiin anonyymina kyselytutkimuksena, joka sisälsi 20 Likert-asteikon kysymystä ja 3 avointa kysymystä. Likert-kysymyksissä vastausvaihtoehdoissa 1 vastasi ”Täysin eri mieltä”-vastausta ja 5 ”Täysin samaa mieltä”-vastausta. Tutkimus toteutettiin tammikuun 2017 lopussa.
Tuloksista selvisi, että lukion englannin suullisten harjoitusten määrä on lisääntynyt jonkin verran opetuksessa, mutta tehtävien laatu on vielä alkutekijöissään. Opiskelijat kokivat, että tehtävät eivät ole tarpeeksi haasteellisia eikä niitä oteta tosissaan. Oppilaat painottivat, että suulliseen tuottamiseen ei kannusteta tarpeeksi ja keskustelu on harvoin spontaania tai sovellettua. Suullisesta ylioppilaskokeesta opiskelijoilla oli vaihtelevia mielipiteitä, mutta valtaosa oli skeptisiä joko kokeen toteutuksesta, tasapuolisuudesta tai arvioinnista. Oppilaat kokivat, että suullinen koe voisi olla tarpeellinen, mutta he eivät olleet varmoja palvelisiko se kaiken tasoisia opiskelijoita.
Näitä tuloksia voidaan käyttää hyödyksi suunnitellessa suullisia oppimissisältöjä lukion kursseille. On myös tärkeätä huomioida opiskelijoiden mielipiteet, kun suullista kielitaitokoetta suunnitellaan. Jotta suullinen koe on mahdollinen, on sillä oltava kaikkia opiskelijoita palvelevat arviointikriteerit ja selkeä, rento toteutus.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
English speaking skills in Finnish upper secondary school : students' self-assessment vs. the objectives of the curriculum
Keränen, Iiro (2017)Vieraiden kielten osaamisella on alati kasvava merkitys nykyajan ihmisille. Eri kulttuureista ja yhteisöistä tulevat ihmiset luovat kontakteja toisiinsa niin virtuaalisesti kuin myös kasvokkain. Tällaiset kontaktit ovat ... -
Learning English speaking skills at upper secondary school : the students’ and the teachers’ view
Ahola, Tiina (2009)Vieraiden kielten opettamiseen suulliseen opettamiseen sekä testaamiseen on viime aikoina kiinnitetty erityistä huomiota. Suullisen kokeen lisäämisestä ylioppilastutkintoon on keskusteltu jo viime vuosikymmenellä ja kokeen ... -
”Ai dount vant tu saund laik Mika Häkkinen” : Finnish Upper Secondary School Students Perceptions on English Pronunciation
Vaarala, Taru (2010)Englannin kielellisen kompetenssin ja ääntämisen merkitys on kasvanut niin työelämässä kuin yhteiskunnassamme yleisesti. Aiempi aihetta koskeva tutkimus on keskittynyt suomalaisten kielitaidon ja kieliasenteiden ... -
English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
Korhonen, Kaisa (2014)Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ... -
"I think it is important to learn to speak English, for the future" : Finnish upper secondary school students' opinions about teaching the speaking skill of English
Pakkala, Vilma (2017)Tämä tutkielma tarkastelee lukion opiskelijoiden mielipiteitä englannin kielen puhumisen opetuksesta. Tarkoituksena oli kartoittaa, pitävätkö opiskelijat puhumista tärkeänä taitona ja opetetaanko sitä heidän mielestään ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.