dc.contributor.advisor | Höylä, Helena | |
dc.contributor.author | Hartikainen, Tuomas | |
dc.date.accessioned | 2015-05-25T14:47:07Z | |
dc.date.available | 2015-05-25T14:47:07Z | |
dc.date.issued | 2015 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46043 | |
dc.description.abstract | Digitaalisten pelien pelaaminen on edelleen varsinkin nuorten suomalaisten keskuudessa yleinen
harrastus. Mediana pelit tarjoavat monille kosketuksen englannin kieleen vapaa-ajallakin, ja tällaisesta
informaalista koulun ulkopuolisesta englannin kielestä on tutkimusten mukaan suurta hyötyä
kieltenopiskelijalle.
Tässä tutkielmassa tarkasteltiin keskisuomalaisten yhdeksäsluokkalaisten (N=34) videopelien
pelaamisen yhteyttä englannin kielitaitoon, jota arvioitiin oppilaiden kolmen viimeisimmän englannin
kurssiarvosanan keskiarvolla, sekä pienellä synonyymien yhdistelytestillä. Oppilaiden
videopeliharrastusta sekä muita koulun ulkopuolisia englanninkielisiä harrastuksia kartoitettiin kyselyllä.
Kysely toteutettiin oppilaiden englannin tunnin aikana.
Vaikka aiemmissa vastaavissa tutkimuksissa pelaamisen ja englannin taidon välillä on pystytty
löytämään positiivinen korrelaatio, tässä tutkimuksessa näin ei käynyt. Tulokset osoittivat, että vaikka
paljon pelaavat oppilaat näyttivätkin käyttävän englannin kieltä paljon enemmän pelatessaan kuin vähän
pelaavat oppilaat, heidän englannin kielen taitonsa eivät kuitenkaan olleet yhtä korkealla tasolla.
Korrelaatiot pelaamiseen käytetyn viikottaisen ajan sekä englanninkielen arvosanojen ja synonyymitestin
tulosten välillä olivat negatiiviisia, joskaan eivät tilastollisesti merkittäviä.
Tutkimustulosten luotettavuus ja yleistettävyys kärsivät pienestä otannasta ja siitä, että pelaajat
jakaantuivat melko paljolti vähän pelaaviin tyttöihin ja paljon pelaaviin poikiin. Tyttöjen yleinen
parempi koulumenestys saattoi vaikuttaa ratkaisevasti tuloksiin. Mikäli luotettavampaa tietoa
digitaalisten pelien positiivisesta vaikutuksesta kieltenoppimiseen Suomalaisten yläastelaisten
keskuudessa halutaan saada, on kerättävä tietoa suuremmalta joukolta. | fi |
dc.format.extent | 22 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | digital games | |
dc.subject.other | extramural English | |
dc.subject.other | language learning | |
dc.title | Videogames and L2 learning opportunities : does the amount of digital gaming show in increased English proficiency among Finnish upper comprehensive school Students? | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201505252013 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2015-05-25T14:47:08Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |