Show simple item record

dc.contributor.advisorHöylä, Helena
dc.contributor.authorHartikainen, Tuomas
dc.date.accessioned2015-05-25T14:47:07Z
dc.date.available2015-05-25T14:47:07Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/46043
dc.description.abstractDigitaalisten pelien pelaaminen on edelleen varsinkin nuorten suomalaisten keskuudessa yleinen harrastus. Mediana pelit tarjoavat monille kosketuksen englannin kieleen vapaa-ajallakin, ja tällaisesta informaalista koulun ulkopuolisesta englannin kielestä on tutkimusten mukaan suurta hyötyä kieltenopiskelijalle. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin keskisuomalaisten yhdeksäsluokkalaisten (N=34) videopelien pelaamisen yhteyttä englannin kielitaitoon, jota arvioitiin oppilaiden kolmen viimeisimmän englannin kurssiarvosanan keskiarvolla, sekä pienellä synonyymien yhdistelytestillä. Oppilaiden videopeliharrastusta sekä muita koulun ulkopuolisia englanninkielisiä harrastuksia kartoitettiin kyselyllä. Kysely toteutettiin oppilaiden englannin tunnin aikana. Vaikka aiemmissa vastaavissa tutkimuksissa pelaamisen ja englannin taidon välillä on pystytty löytämään positiivinen korrelaatio, tässä tutkimuksessa näin ei käynyt. Tulokset osoittivat, että vaikka paljon pelaavat oppilaat näyttivätkin käyttävän englannin kieltä paljon enemmän pelatessaan kuin vähän pelaavat oppilaat, heidän englannin kielen taitonsa eivät kuitenkaan olleet yhtä korkealla tasolla. Korrelaatiot pelaamiseen käytetyn viikottaisen ajan sekä englanninkielen arvosanojen ja synonyymitestin tulosten välillä olivat negatiiviisia, joskaan eivät tilastollisesti merkittäviä. Tutkimustulosten luotettavuus ja yleistettävyys kärsivät pienestä otannasta ja siitä, että pelaajat jakaantuivat melko paljolti vähän pelaaviin tyttöihin ja paljon pelaaviin poikiin. Tyttöjen yleinen parempi koulumenestys saattoi vaikuttaa ratkaisevasti tuloksiin. Mikäli luotettavampaa tietoa digitaalisten pelien positiivisesta vaikutuksesta kieltenoppimiseen Suomalaisten yläastelaisten keskuudessa halutaan saada, on kerättävä tietoa suuremmalta joukolta.fi
dc.format.extent22
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherdigital games
dc.subject.otherextramural English
dc.subject.otherlanguage learning
dc.titleVideogames and L2 learning opportunities : does the amount of digital gaming show in increased English proficiency among Finnish upper comprehensive school Students?
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505252013
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2015-05-25T14:47:08Z
dc.rights.accesslevelopenAccessen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record