Learning English speaking skills at upper secondary school : the students’ and the teachers’ view
Vieraiden kielten opettamiseen suulliseen opettamiseen sekä testaamiseen on viime aikoina kiinnitetty erityistä huomiota. Suullisen kokeen lisäämisestä ylioppilastutkintoon on keskusteltu jo viime vuosikymmenellä ja kokeen lisääminen on nyt noussut jälleen ajankohtaiseksi aiheeksi. Suullisen kielitaidon opettaminen lukiossa joutuu usein väistymään päähuomion vievän kirjallisten taitojen tieltä, joita ylioppilaskoe testaa.
Tutkielman tarkoituksena oli selvittää miten englannin suullista kielitaitoa opetetaan lukiossa ja eritoten mitkä asiat vaikuttavat opetukseen. Halusin tutkimuksessani tuoda esille sekä opettajien että oppilaiden mielipiteet suullisen kielitaidon opetukseen lukiossa. Aikaisemmat tutkimukset eivät juuri ole tutkineet aihetta sekä opettajien että oppilaiden näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli lisäksi selvittää kuinka opettajat ja oppilaat kokevat suullisen kielitaidon harjoittelun kouluympäristössä.
Tutkimusaineistoa keräsin kahdelta koululta; toinen koulu sijaitsi pienellä paikkakunnalla Pohjois-Pohjanmaalla ja toinen keskikokoisella paikkakunnalla Keski-Suomessa. Keräsin aineistoa oppilailta (N=40) kyselylomakkeen avulla. Lomake sisälsi 23 kysymystä, joihin oppilaiden tuli vastata sopivalla väittämällä Likert- asteikolla ykkösen ollessa olen täysin erimieltä ja viitosen ollessa täysin samaa mieltä. Lisäksi haastattelin kahta opettajaa, jotka opettivat tutkimukseen osallistuneita oppilaita.
Tulokset osoittivat että sekä oppilaat että opettajat suhtautuvat yleisesti suullisen kielitaidon opettamiseen ja oppimiseen positiivisesti. Oppilaat olivat halukkaita oppimaan suullisia kielitaitoja mutta erityisesti tytöt tulosten mukaan olivat arkoja kielenkäyttäjiä. Lisäksi suullisen kielitaidon harjoitteluun vaikuttivat useat asiat kuten aika, materiaalit sekä opiskelijoiden erilaiset taitotasot. Vähäinen aika aiheutti opettajien mielestä eniten ongelmia suullisen kielitaidon opettamisessa. Oppilaiden erilaiset taitotasot haastoivat opetusta ajankäytöllisesti mutta myös pedagogisesti. Hyvät materiaalit opettajat puolestaan kokivat kielitaidon opetusta edistävänä tekijänä. Oppilaat suhtautuivatkin suulliseen kielitaitoon positiivisesti myös vapaa-ajan näkökulmasta. He tunnistivat suullisen kielitaidon tarpeellisuuden koulun ulkopuolella sekä tarpeen taidoille tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää hyödyksi opetuksessa. On hyödyllistä tietää kuinka oppilaat suhtautuvat suullisen kielitaidon oppimiseen ja siten hyödyntää tietoa opetuksessa. Esimerkiksi eritoten tyttöjä tulisi rohkaista käyttämään kieltä sekä oppitunnilla että koulun ulkopuolisissa tilanteissa. Myös vapaa-ajan positiivinen rooli voitaisiin käyttää hyödyksi myös oppitunnin suullisen kielitaidon opetuksessa.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Differentiating the more proficient students : upper secondary school teachers´ and students´ perceptions of upward differentiation in A-syllabus English lessons
Miskala, Laura (2019)Ylöspäin eriyttäminen tarkoittaa keskivertoa parempien oppilaiden kehitystä tukevia opetusmenetelmiä. Eriyttämistä on viime vuosikymmeninä tutkittu lähtökohtaisesti opettajien sekä alaspäin eriyttämisen eli heikompien ... -
Finnish upper-secondary school students’ perspectives on the benefits of gaming for their English proficiency
Hemminki, Aleksi (2021)Digitaalisten pelien pelaaminen on Suomessa ja maailmalla yksi suosituimmista ja nopeimmin kasvavista vapaa-ajan harrastuksista. Suurin osa suomalaisista nuorista pelaa tai on joskus pelannut digitaalisia pelejä englanniksi, ... -
English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
Korhonen, Kaisa (2014)Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ... -
Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school : the students' and the teachers' views
Ahola-Houtsonen, Tiina (2013)Tämän päivän globaalissa maailmassa kommunikoiminen yli maantieteellisten rajojen on lähes osa arkipäivää. Suuri osa tästä kansanvälisestä vuorovaikutuksesta tapahtuu suullisesti englannin kielen ollessa maailmanlaajuisen ... -
English teacher ethics : upper secondary school student perceptions
Kolehmainen, Maisa (2019)Tämä pro gradu- tutkielma käsittelee opettajien ammattietiikkaa opiskelijan näkökulmasta. Opettajuus on yleisesti tunnistettu eettiseksi ammatiksi, ja opettajien on hyvin tärkeää olla tietoisia heidän toimintaansa ohjaavista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.