Oppilaan kouluun kiinnittymistä mittaava web-sovellus opettajan työn tukena
Tekijät
Päivämäärä
2015Oppilaan kouluun kiinnittyminen on tärkeä tekijä oppilaan koulussa viihtyvyydelle sekä opintomenestykselle. Appleton ym. (2006) kehittelivät mittarin mittaamaan oppilaan koulun kiinnittymisen kognitiivista ja psykologista tasoa kuudessa eri kategoriassa: opettaja-oppilas suhde, vertaisten tuki koulukäynnille, kodin tuki koulunkäynnille, koulutyön merkitys ja hallinta, tulevaisuuden suunnitelmat sekä sisäinen motivaatio. SEI:n suomennettua versiota kutsutaan Oppilaan kouluun kiinnittymisen mittariksi (OKI). Tämä tutkielma tutkii, miten OKI:sta kehitetty Internetissä toimiva sovellus toimisi käytännössä ja olisiko siitä mahdollisesti hyötyä opettajille heidän työssään oppilaiden kanssa. Tutkimus suoritettiin testaamalla kehitettyä sovellusta (webOKI) luokissa oppilaiden kanssa, jonka jälkeen opettajat tutustuivat webOKI:n tuottamaan tietoon oppilaiden kouluun kiinnittymisen tasoista sekä vastasivat kyselyyn, joka kartoitti heidän käyttökokemustaan ja näkemystään webOKI:n hyödyistä opettajan työn tukena. Opettajien tekemän kyselyn tulokset on esitetty ja analysoitu tässä tutkielmassa ja tulosten perusteella on tehty johtopäätökset siitä, miten webOKI soveltuisi välineeksi opettajille sekä miten webOKI:a olisi syytä kehittää, jotta sitä voitaisiin käyttää laajemminkin kuin vain tämän tutkimuksen puitteissa.
...
Student engagement is conductive to students’ well-being and improving the learning outcomes at school. Student Engagement Instrument (SEI) was created by Appleton et al. (2006) to give information about students’ cognitive and psychological engagement level as a whole and also categorize data of six different indicators (teacher–student relationships, control and relevance of schoolwork, peer support for learning, future aspirations and goals, family support for learning, and extrinsic motivation) of those two subtypes of engagement. Finnish version of SEI is called OKI. This thesis investigates if a web based application (webOKI) created from the OKI contributes teachers with their work with students. This was gained using webOKI in classrooms and having the teachers use the data provided by webOKI. Then a survey about the webOKI was sent to teachers. Survey contained questions about usability of the webOKI and also relevance of the data that webOKI provided. Results of that survey has been analyzed in this thesis. Outcomes are presented and conclusions made. Thesis also introduces the webOKI and how it was built and what kind of data it provides. There are also propositions how the webOKI could and should be developed further if it used more widely than just to fill requirements for this thesis.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ... -
Opettajan ja oppilaan välisen suhteen yhteys oppilaan kouluun sitoutumisessa
Muhonen, Heli; Rajalahti, Annukka (2014) -
Esi- ja alkuopettajien näkemyksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä koulupolun alussa
Salo, Emilia; Hakkarainen, Ella (2019)Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin esi- ja alkuopettajien näkemyksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä. Tavoitteena oli selvittää tekijät, jotka näyttäytyvät merkityksellisinä lapsen koulupolun ... -
Opettajien tulkinnat kouluun kiinnittymisestä
Kolehmainen, Sari; Savela, Minna (2013)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä kouluun kiinnittymisen osa-alueita opettajat pitävät tärkeinä oppimisessa ja opettamisessa. Lisäksi selvitettiin taustamuuttujien (sukupuoli, opetuskokemus, opetustehtävä, ... -
Koulun ilmapiiritekijöiden yhteys opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen
Petäinen, Aino (2018)Tutkimuksessa tarkasteltiin koulun ilmapiiritekijöiden yhteyttä opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin opettajien arvioimien koulun toiminnallisten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.