Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorEkonoja, Antti
dc.contributor.authorHolappa, Riitta Elina
dc.date.accessioned2015-05-09T10:35:58Z
dc.date.available2015-05-09T10:35:58Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1473588
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45825
dc.description.abstractOppilaan kouluun kiinnittyminen on tärkeä tekijä oppilaan koulussa viihtyvyydelle sekä opintomenestykselle. Appleton ym. (2006) kehittelivät mittarin mittaamaan oppilaan koulun kiinnittymisen kognitiivista ja psykologista tasoa kuudessa eri kategoriassa: opettaja-oppilas suhde, vertaisten tuki koulukäynnille, kodin tuki koulunkäynnille, koulutyön merkitys ja hallinta, tulevaisuuden suunnitelmat sekä sisäinen motivaatio. SEI:n suomennettua versiota kutsutaan Oppilaan kouluun kiinnittymisen mittariksi (OKI). Tämä tutkielma tutkii, miten OKI:sta kehitetty Internetissä toimiva sovellus toimisi käytännössä ja olisiko siitä mahdollisesti hyötyä opettajille heidän työssään oppilaiden kanssa. Tutkimus suoritettiin testaamalla kehitettyä sovellusta (webOKI) luokissa oppilaiden kanssa, jonka jälkeen opettajat tutustuivat webOKI:n tuottamaan tietoon oppilaiden kouluun kiinnittymisen tasoista sekä vastasivat kyselyyn, joka kartoitti heidän käyttökokemustaan ja näkemystään webOKI:n hyödyistä opettajan työn tukena. Opettajien tekemän kyselyn tulokset on esitetty ja analysoitu tässä tutkielmassa ja tulosten perusteella on tehty johtopäätökset siitä, miten webOKI soveltuisi välineeksi opettajille sekä miten webOKI:a olisi syytä kehittää, jotta sitä voitaisiin käyttää laajemminkin kuin vain tämän tutkimuksen puitteissa.fi
dc.description.abstractStudent engagement is conductive to students’ well-being and improving the learning outcomes at school. Student Engagement Instrument (SEI) was created by Appleton et al. (2006) to give information about students’ cognitive and psychological engagement level as a whole and also categorize data of six different indicators (teacher–student relationships, control and relevance of schoolwork, peer support for learning, future aspirations and goals, family support for learning, and extrinsic motivation) of those two subtypes of engagement. Finnish version of SEI is called OKI. This thesis investigates if a web based application (webOKI) created from the OKI contributes teachers with their work with students. This was gained using webOKI in classrooms and having the teachers use the data provided by webOKI. Then a survey about the webOKI was sent to teachers. Survey contained questions about usability of the webOKI and also relevance of the data that webOKI provided. Results of that survey has been analyzed in this thesis. Outcomes are presented and conclusions made. Thesis also introduces the webOKI and how it was built and what kind of data it provides. There are also propositions how the webOKI could and should be developed further if it used more widely than just to fill requirements for this thesis.en
dc.format.extent1 verkkoaineisto (69 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherWebOki
dc.subject.otherkouluun kiinnittyminen
dc.titleOppilaan kouluun kiinnittymistä mittaava web-sovellus opettajan työn tukena
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201505091778
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosTietotekniikan laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Mathematical Information Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietotekniikkafi
dc.contributor.oppiaineMathematical Information Technologyen
dc.date.updated2015-05-09T10:35:59Z
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi602
dc.subject.ysosovellukset
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysokoulu
dc.subject.ysoopettajat
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot