Oppimisen rajapinnoilla yliopiston viestintä- ja kieliopinnoissa
Jalkanen, J., & Taalas, P. (2015). Oppimisen rajapinnoilla yliopiston viestintä- ja kieliopinnoissa. In M. Kauppinen, M. Rautiainen, & M. Tarnanen (Eds.), Rajaton tulevaisuus : kohti kokonaisvaltaista oppimista. Ainedidaktiikan symposium Jyväskylässä 13.-14.2.2014 (pp. 63-79). Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry. Ainedidaktisia tutkimuksia, 8. http://hdl.handle.net/10138/153212
Published in
Ainedidaktisia tutkimuksiaDate
2015Artikkelin tavoitteena on luoda katsaus opiskelijoiden kokemuksiin
yliopisto-opintojen eroista lukio-opintoihin verrattuna ja tunnistaa niistä
erityisesti viestintä- ja kieliopintoihin liittyviä haasteita. Tutkimuksen
aineisto on kerätty vuosina 2012 ja 2014 kaikille Jyväskylän yliopiston
opiskelijoille suunnatulla kyselyllä. Tätä artikkelia varten tarkasteluun
on valittu kyselyn laadullisista osioista ne, jotka valottavat yliopistoopintojen
kielellisiä ja viestinnällisiä haasteita. Aineisto on analysoitu
laadullisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksessa havaittiin, että
haasteet liittyvät erityisesti tiedeyhteisön kielenkäyttö- ja toimintatapoihin
sosiaalistumiseen. Työelämässä vaadittavaan asiantuntijaosaamiseen
peilattuna yliopisto-opinnot eroavat sekä käytänteiltään että tekstilajeiltaan.
Tulosten valossa viestintä- ja kieliosaamisen kehittyminen
näyttäytyy keskeisenä osana opiskelijoiden tietokäytänteitä ja asiantuntijuutta.
Publisher
Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ryParent publication ISBN
978-952-5993-15-8Is part of publication
Rajaton tulevaisuus : kohti kokonaisvaltaista oppimista. Ainedidaktiikan symposium Jyväskylässä 13.-14.2.2014ISSN Search the Publication Forum
1799-9596
Original source
http://hdl.handle.net/10138/153212Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/24559478
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items with similar title or keywords.
-
Yliopistosta työelämään : kehitysprojekti yliopisto-opiskelijoiden työelämätaitojen ja asiantuntijuuden kartuttajana
Malinen, Riikka (2016)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka yliopisto-opiskelijat kokevat kehitysprojektiin osallistumisen ja monitieteisen tiimityön tukeneen työelämätaitojen ja asiantuntijuuden kehittymistä sekä selvittää asiakasyritysten ... -
Ohjausalan koulutuksesta työhöni saamat valmiudet : Jyväskylän yliopistosta valmistuneiden käsityksiä
Kaartinen, Henna; Manthos, Sofia (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella Jyväskylän yliopiston ohjausalan koulutuksista valmistuneiden ohjaajien käsityksiä työssä kohtaamistaan haasteista sekä keinoista vastata näihin haasteisiin. Tarkoituksena ... -
Monikielistä pedagogiikkaa yliopiston viestintä- ja kieliopinnoissa
Jalkanen, Juha (Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto, 2017)Työtä tehdään nykypäivänä yhä enemmän monikielisissä, monikulttuurisissa ja monimediaisissa toimintaympäristöissä. Monikielisyys näkyy kuitenkin vielä toistaiseksi melko vähän kielipedagogiikassa: kieliä opetetaan ja opitaan ... -
Svensklärarstudenters tankar om sin studieinriktning
Rimpiläinen, Heini (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ruotsinopettajaopiskelijoiden ajatuksia opintosuunnastaan. Tutkimustuloksia vertailtiin aiempiin tutkimustuloksiin. Tutkimusmateriaalia varten haastattelin kolmea vähintään ... -
Mistä on tulevaisuuden journalistit tehty? : viiden maan journalistiikan opiskelijoiden näkemyksiä ja odotuksia tulevasta ammatistaan
Karjalainen, Anna Katariina (2014)Tässä tutkimuksessa perehdytään siihen, millaisena tulevaisuuden journalistit eli journalistiikan opiskelijat näkevät ammattinsa tulevaisuuden ja mikä heitä motivoi opiskelemaan journalisteiksi. Tutkimusta varten on ...