Svensklärarstudenters tankar om sin studieinriktning

Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää ruotsinopettajaopiskelijoiden ajatuksia opintosuunnastaan. Tutkimustuloksia vertailtiin aiempiin tutkimustuloksiin. Tutkimusmateriaalia varten haastattelin kolmea vähintään ruotsin perusopinnot suorittanutta opiskelijaa. Haastattelut toteutettiin helmikuussa 2021 teemahaastatteluina ja niiden kesto oli n. 15–20 minuuttia per haastattelu. Mitään tietoja, jotka voisivat paljastaa haastateltavien henkilöllisyyden, ei julkaista tässä tutkielmassa. Tutkimuksessa selvisi, että ruotsinopettajaopiskelijoilla on pääasiassa positiivisia ajatuksia opintosuuntaansa sekä ruotsinopettajuutta kohtaan. Tietyt asiat, kuten ruotsinopettajien työllisyystilanne, opettajan työn kuormittavuus sekä epävarmuus oman kielitaidon riittävyydestä mietityttää joitakin ruotsinopettajaopiskelijoita. Pääasiassa he ovat kuitenkin tyytyväisiä, jopa ylpeitä siitä, että he opiskelevat ruotsinopettajiksi. Näihin tunteisiin vaikuttavat mm. tunne siitä, että ruotsinopettajan ammatti on tärkeä yhteiskunnalle, sekä siksi, että se on vaativa, palkitseva ja ihmisläheinen ala. Kaikkien haastateltavien vastauksissa korostui myös intohimo ruotsin kieltä kohtaan. Haastatellut kokevat, että opintoihin kuuluvat opetusharjoittelut sekä oppituntien observoiminen ovat vaikuttaneet positiivisesti ajatuksiinsa opintosuunnastaan sekä vahvistaneet heidän tunnettaan siitä, että he haluavat jonain päivänä itse seisoa ruotsinopettajan pöydän takana.
Main Author
Format
Theses Bachelor thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202106083547Käytä tätä linkitykseen.
Language
Swedish
License
In CopyrightOpen Access

Share