Yliopistosta työelämään : kehitysprojekti yliopisto-opiskelijoiden työelämätaitojen ja asiantuntijuuden kartuttajana

Abstract
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka yliopisto-opiskelijat kokevat kehitysprojektiin osallistumisen ja monitieteisen tiimityön tukeneen työelämätaitojen ja asiantuntijuuden kehittymistä sekä selvittää asiakasyritysten edustajien käsityksiä opiskelijoiden osaamisesta ja työelämävalmiuksista. Lisäksi selvitettiin, millaista hyötyä asiakkaat kokivat projektiin osallistumisesta olleen. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla Jyväskylän yliopiston Monitieteiseen työelämäprojektiin osallistuneita opiskelijatiimejä sekä yritysasiakkaita. Ryhmähaastatteluihin osallistuneita opiskelijoita oli 15 ja asiakkaita neljä. Menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Tulokset osoittivat, että yliopisto-opiskelijat kokivat kehitysprojektiin osallistumisen vaikuttaneen positiivisesti omien työelämätaitojen ja asiantuntijuuden kehitykseen ja pitivät sitä motivoivana ja hyödyllisenä oppimiskokemuksena. Uusien tietojen ja taitojen oppimista tukivat erityisesti monitieteinen tiimityöskentely sekä projektimuotoinen työskentelytapa. Kehitysprojektin aikana tapahtui sekä uuden oppimista että jo olemassa olevan osaamisen tunnistamista. Lisäksi opiskelijat kokivat kehitysprojektin lisänneen rohkeutta ja varmuutta siirtyä työelämään. Asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä opiskelijoiden työskentelyyn ja lopputulokseen, vaikka toivoivat opiskelijoilta lisää luottamusta omaan osaamiseen.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201702081394Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share