The role of the learner and the way language is portrayed in the exercises of English and Swedish textbooks for adults
Oppikirjoilla on hyvin keskeinen rooli opetuksessa kaikilla asteilla, joten ne väistämättä vaikuttavat myös oppijoihin. Oppikirjojen kieli- ja oppimiskäsitykset vaikuttavat siihen, miten opitaan ja nämä käsitykset voivat myös siirtyä oppijoille. Oppikirjatutkimus on kohdistunut erityisesti Suomessa peruskoulun ja lukion oppikirjoihin jättäen aikuisten kielten oppikirjat vähemmälle huomiolle. Kuitenkin myös aikuiset tarvitsevat laadukkaita ja ajantasaisia oppikirjoja oppiakseen.
Tässä tutkielmassa tutkittiin oppijan roolia aikuisten englannin ja ruotsin kielen oppikirjojen tehtävissä. Tehtävien ja oppijan roolin kautta haluttiin selvittää myös kieli- ja oppimiskäsityksiä kirjojen takana. Näiden seikkojen selvittäminen on tärkeää, sillä tietoa oppikirjoista tarvitaan muun muassa kirjojen kehittämiseen sekä oppikirjan valintaan. Tutkimuksen aineistona olivat tehtävät kahdessa aikuisille suunnatussa englannin kielen oppikirjassa ja kahdessa vastaavassa ruotsin kielen oppikirjassa. Nämä kirjat ovat suunnattu aloitteleville kieltenoppijoille esimerkiksi kansalaisopistoissa. Tutkimusmetodina käytettiin laadullista sisällönanalyysiä, jossa oppikirjojen tehtävät luokiteltiin kategorioihin. Lisäksi tutkimuksessa oli myös määrällisen tutkimuksen piirteitä, sillä tuloksia on esitetty myös numeraalisessa muodossa.
Tutkimuksessa selvisi, että aikuisten englannin ja ruotsin kielen oppikirjat edustavat pääasiassa melko perinteistä näkemystä kielestä ja kielen oppimisesta, sillä kolme neljästä kirjasta sisälsi hyvin paljon kielen rakenteeseen keskittyviä tehtäviä kääntämisen ja mekaanisten tehtävien muodossa. Oppijan rooli näissä kirjoissa oli melko passiivinen ja yksinäinen. Yksi englannin oppikirja erosi kuitenkin muusta aineistosta edustamalla kommunikatiivisempaa kielenoppimiskäsitystä. Kirjassa oppijan rooli on aktiivinen kielen tuottaja, ja oppimista tapahtuu paljon myös yhdessä muiden oppijoiden kanssa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että aikuisten englannin ja ruotsin kielen oppikirjat edustavat enimmäkseen vielä melko perinteistä, muotoon keskittynyttä kielinäkemystä. Tämä viittaa siihen, että oppikirjoja tulisi edelleen kehittää vastaamaan monipuolisemmin myös aikuisten kielen oppimisen haasteisiin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The representation of gender diversity in English and Swedish language textbooks in Finland
Koskinen, Suvi (2022)Oppikirjat sisältävät ideologioita ja käsityksiä sekä kielistä että kielten käyttäjistä. Sukupuolta esitetään oppikirjoissa monin eri tavoin, kuten kielen, kuvien ja hahmojen kautta. Oppikirjojen esittämät sukupuolen ... -
Words, phrases and sentences : a comparison of writing activities and tasks in textbook series of English and Swedish for grades 7 to 9
Kivilahti, Sarianna (2012)Perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) ja Eurooppalainen viitekehys (EVK) painottavat opetuksessa viestinnällisyyttä. Tämä näkyy oppimateriaaleissa erityisesti suullisen kielitaidon korostumisena. Kuitenkin kommunikatiivisuuden ... -
Culture and kultur - what is the difference, or is there any? : a comparative analysis of cultural content in English and Swedish textbook series for upper secondary school
Lamponen, Susanna (2012)Vieraiden kielten opettaminen on vuosikymmenten myötä muuttunut yhä kommunikatiivisempaan suuntaan ja oppimisteorioissa on alettu kritisoimaan kielioppikeskeisyyttä, minkä myötä kielten opetuksen keskiöön on jo vuosien ... -
Vocabulary learning strategies of adult learners of English
Pietiläinen, Virpi (2023)Vieraan kielen sanaston oppiminen on keskeinen osa sujuvaa ja täsmällistä kielitaitoa. Sanaston oppimisstrategioita (vocabulary learning strategies) on tutkittu monissa maissa, mutta Suomessa vain vähän. Sanaston ... -
Clustering of vocabulary for different levels of Finnish learners of EFL : a content analysis on textbooks
Kujala, Jaakko (2016)Sanaston oppiminen on keskeisimpiä edellytyksiä vieraan kielen oppimiselle, jonka vuoksi vieraiden kielten oppikirjojen tulisi panostaa erityisesti tapoihin, joilla uutta sanastoa opetetaan oppijoille. Semanttinen klusterointi, ...