University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Words, phrases and sentences : a comparison of writing activities and tasks in textbook series of English and Swedish for grades 7 to 9

Icon
1.7 Mb

Authors
Kivilahti, Sarianna
Date
2012
Discipline
Englannin kieliEnglish
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) ja Eurooppalainen viitekehys (EVK) painottavat opetuksessa viestinnällisyyttä. Tämä näkyy oppimateriaaleissa erityisesti suullisen kielitaidon korostumisena. Kuitenkin kommunikatiivisuuden tulisi näkyä kaikessa kielenkäytössä, niin myös kirjoittamisessa. Sen vuoksi tämän Pro Gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kirjoittamistehtäviä englannin ja ruotsin 7.–9. luokan oppikirjasarjoissa on ja mihin tarkoituksiin kirjoittamista käytetään. Lisäksi tutkielmassa selvitettiin, vastaavatko tehtävät EVK:n määritelmää viestinnällisestä tehtävästä (task). Tutkielma oli luonteeltaan kuvaileva ja vertaileva. Analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä. Oppikirjasarjoissa kirjoittamista käytettiin runsaasti, ja aineistosta tunnistettiin 13 erilaista kirjoittamiseen liittyvää tehtävätyyppiä. Tehtävätyypit jaoteltiin neljään kategoriaan niiden päätarkoituksen mukaan kieliopillisiin, tekstuaalisiin, informatiivisiin ja sanastollisiin tehtäviin. Tulokset osoittivat kuitenkin, että suurin osa kirjoittamistehtävistä keskittyi muiden kielen osa-alueiden harjoittamiseen kuin varsinaiseen tekstintuottamiseen, ja kirjoittamista käytettiin erityisesti kieliopin opiskeluun. Oppikirjasarjoissa kirjoittaminen liittyi käytännössä sanojen, lausekkeiden ja lauseiden kirjoittamiseen, kun taas varsinaisia tekstejä tuotettiin harvoin. Jos varsinaisia kirjoitelmia oli tarkoitus tuottaa, ne olivat englannin oppikirjasarjassa enimmäkseen tarinoita, kun taas ruotsin kirjasarjassa yleisesti tuotettavia genrejä oli useampia. Pari- tai ryhmätyöskentely kirjoittamistehtävissä oli harvinaista. Sekä englannin että ruotsin oppikirjasarjoista löytyi myös viestinnällisiä tehtäviä, jotka keskittyivät enimmäkseen konkreettisiin aiheisiin, kuten oppijan arkeen, perheeseen, ystäviin ja kouluun. Viestinnällisten tehtävien analyysissä korostettiin merkitystä ja tehtävien merkityksellisyyttä oppijalle. Kirjoittaminen viestinnällisissä tehtävissä oli kuitenkin niukkaa, sillä englannin oppikirjasarjassa useimmin tuotettiin yksittäisiä sanoja tai lausekkeita, kun taas ruotsin oppikirjasarjassa keskityttiin lauseiden tuottamiseen. Molempien oppikirjasarjojen viestinnällisissä tehtävissä varsinaisia tekstejä tuotettiin vähemmän, eikä eroja A1- ja B1-kielen välillä tältä osin ollut. Viestinnälliset tehtävät suoritettiin pääosin yksin. Vaikka oppikirjoista löytyi runsaasti kirjoittamistehtäviä ja joitain viestinnällisiä tehtäviä, niin sekä englannin että ruotsin oppikirjasarjoissa varsinaisten tekstien tuottaminen oli vähäistä. Vieraalla kielellä kirjoittaminen jäi käytännössä sana- ja lauseketasolle tai lauseiden tuottamiseksi, ja molemmissa oppikirjasarjoissa oppijoille tarjottavat neuvot vieraalla kielellä kirjoittamisesta jäivät pinnallisiksi. Oppikirjojen näkemys kirjoittamisesta oli siksi melko perinteinen ja kirjoittaminen toimi pitkälti keinona harjoitella kielen eri osa-alueita. Myös yhteistyö kirjoittamisessa oli harvinaista. Kuitenkin viestinnällisten tehtävien lisääminen voisi tuoda kirjoittamiseen oppijakeskeisyyttä ja merkityksellisyyttä, mikäli tehtävissä vaadittaisiin nykyistä laajempaa tuottamista, yhteistyötä ja niissä annettaisiin oppijoille suurempi mahdollisuus itseilmaisuun. ...
Keywords
Learning materials textbooks writing activities task descriptive research content analysis Sisällönanalyysi oppimateriaali oppikirjat tehtävät kirjoittaminen englannin kieli ruotsin kieli
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201203121400

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23926]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Culture and kultur - what is the difference, or is there any? : a comparative analysis of cultural content in English and Swedish textbook series for upper secondary school 

    Lamponen, Susanna (2012)
    Vieraiden kielten opettaminen on vuosikymmenten myötä muuttunut yhä kommunikatiivisempaan suuntaan ja oppimisteorioissa on alettu kritisoimaan kielioppikeskeisyyttä, minkä myötä kielten opetuksen keskiöön on jo vuosien ...
  • Teaching grammar in grades 7 through 9 : an analysis of English and Swedish L2 textbooks 

    Pylvänäinen, Helinä (2013)
    Kieliopin opettaminen on ollut osa vieraiden kielten opetusta niin kauan kuin niitä on opiskeltu. Kieliopin tuntemus kuuluu kielitaitoon ja sen hyvä hallinta mahdollistaa viestin perillemenon vaativissakin kommunikaatiot ...
  • The role of the learner and the way language is portrayed in the exercises of English and Swedish textbooks for adults 

    Rahela, Elina (2014)
    Oppikirjoilla on hyvin keskeinen rooli opetuksessa kaikilla asteilla, joten ne väistämättä vaikuttavat myös oppijoihin. Oppikirjojen kieli- ja oppimiskäsitykset vaikuttavat siihen, miten opitaan ja nämä käsitykset voivat ...
  • Derivation in Finnish upper secondary school English L2 textbooks 

    Myyry, Antti (2016)
    Sananmuodostus on keskeinen taito kielten oppijalle; se auttaa paitsi sanavaraston laajentamisessa, myös edistää oppijan lukutaitoa vieraskielistä tekstiä lukiessa. Tästä syystä on tärkeää tarkastella, kuinka sananmuodostusta ...
  • "If I were a textbook writer" : views of EFL textbooks held by Finnish comprehensive school pupils 

    Korpela, Niina (2007)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre