Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMäntylä, Katja
dc.contributor.advisorKuronen, Mikko
dc.contributor.authorRahela, Elina
dc.date.accessioned2015-01-08T06:12:56Z
dc.date.available2015-01-08T06:12:56Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1465089
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/45025
dc.description.abstractOppikirjoilla on hyvin keskeinen rooli opetuksessa kaikilla asteilla, joten ne väistämättä vaikuttavat myös oppijoihin. Oppikirjojen kieli- ja oppimiskäsitykset vaikuttavat siihen, miten opitaan ja nämä käsitykset voivat myös siirtyä oppijoille. Oppikirjatutkimus on kohdistunut erityisesti Suomessa peruskoulun ja lukion oppikirjoihin jättäen aikuisten kielten oppikirjat vähemmälle huomiolle. Kuitenkin myös aikuiset tarvitsevat laadukkaita ja ajantasaisia oppikirjoja oppiakseen. Tässä tutkielmassa tutkittiin oppijan roolia aikuisten englannin ja ruotsin kielen oppikirjojen tehtävissä. Tehtävien ja oppijan roolin kautta haluttiin selvittää myös kieli- ja oppimiskäsityksiä kirjojen takana. Näiden seikkojen selvittäminen on tärkeää, sillä tietoa oppikirjoista tarvitaan muun muassa kirjojen kehittämiseen sekä oppikirjan valintaan. Tutkimuksen aineistona olivat tehtävät kahdessa aikuisille suunnatussa englannin kielen oppikirjassa ja kahdessa vastaavassa ruotsin kielen oppikirjassa. Nämä kirjat ovat suunnattu aloitteleville kieltenoppijoille esimerkiksi kansalaisopistoissa. Tutkimusmetodina käytettiin laadullista sisällönanalyysiä, jossa oppikirjojen tehtävät luokiteltiin kategorioihin. Lisäksi tutkimuksessa oli myös määrällisen tutkimuksen piirteitä, sillä tuloksia on esitetty myös numeraalisessa muodossa. Tutkimuksessa selvisi, että aikuisten englannin ja ruotsin kielen oppikirjat edustavat pääasiassa melko perinteistä näkemystä kielestä ja kielen oppimisesta, sillä kolme neljästä kirjasta sisälsi hyvin paljon kielen rakenteeseen keskittyviä tehtäviä kääntämisen ja mekaanisten tehtävien muodossa. Oppijan rooli näissä kirjoissa oli melko passiivinen ja yksinäinen. Yksi englannin oppikirja erosi kuitenkin muusta aineistosta edustamalla kommunikatiivisempaa kielenoppimiskäsitystä. Kirjassa oppijan rooli on aktiivinen kielen tuottaja, ja oppimista tapahtuu paljon myös yhdessä muiden oppijoiden kanssa. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että aikuisten englannin ja ruotsin kielen oppikirjat edustavat enimmäkseen vielä melko perinteistä, muotoon keskittynyttä kielinäkemystä. Tämä viittaa siihen, että oppikirjoja tulisi edelleen kehittää vastaamaan monipuolisemmin myös aikuisten kielen oppimisen haasteisiin.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (98 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othertextbooks
dc.subject.otherlanguage learning
dc.subject.otherconceptions of learning
dc.subject.otheradults
dc.titleThe role of the learner and the way language is portrayed in the exercises of English and Swedish textbooks for adults
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201501081044
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2015-01-08T06:12:57Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysooppikirjat
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysoaikuiset
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysooppimiskäsitykset
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright