Vocabulary learning strategies of adult learners of English
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Vieraan kielen sanaston oppiminen on keskeinen osa sujuvaa ja täsmällistä kielitaitoa. Sanaston oppimisstrategioita (vocabulary learning strategies) on tutkittu monissa maissa, mutta Suomessa vain vähän. Sanaston oppimisstrategioilla tarkoitetaan erilaisia menetelmiä, joita oppijat käyttävät oppimisen ja muistamisen tukena. Ulkomainenkaan oppimisstrategiatutkimus ei ole yleensä kohdistunut aikuisopiskelijoihin, ja erityisen vähän tutkimustietoa on ikääntyneiden oppijoiden oppimisstrategioista kielten opiskelussa. Pyrin täyttämään tutkielmallani tätä tutkimusaukkoa. Tutkimukseni tavoitteena oli selvittää, millaisia sanaston oppimisstrategioita aikuiset englannin oppijat käyttävät. Tutkimus kohdistui Jyväskylän kansalaisopiston englannin opiskelijoihin. Kyseessä on kvantitatiivinen tutkimus, johon keräsin aineiston strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselylomakkeen pohjana oli Pavičić Takačin (2008: 157˗158) VOLSQES-kysely, johon tein joitakin muutoksia. Kyselyyn vastasi 94 opiskelijaa kolmelta eri taitotasolta.
Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: 1) Millaisia sanaston oppimisstrategioita aikuiset englanninopiskelijat käyttävät eniten? 2) Miten oppijan ikä, sukupuoli, syyt opiskella ja kielitaito vaikuttavat strategioiden käyttöön?
3) Mitkä ovat aikuisten englanninopiskelijoiden mielestä tehokkaimmat oppimisstrategiat?
Vastaajien yleisimmät sanaston oppimisstrategiat olivat sanan muistaminen paremmin kirjoitettuna, sanojen kääntäminen, ääneen toistaminen, mielessä toistaminen, avun pyytäminen, synonyymien käyttö keskustelussa, merkityksen arvaaminen kontekstin avulla, säännöllinen kertaaminen, sanojen oppiminen elokuvista ja televisiosta sekä vieraiden sanojen huomiotta jättäminen tekstissä. Tulokset eivät ole yllättäviä, sillä samoja strategioita on todettu yleisimmiksi strategioiksi myös aiemmissa tutkimuksissa.
Kysyttäessä hyödyllisimpiä strategioita vastaukset olivat osittain samoja kuin yleisimpiä strategioita kysyttäessä. Myös nämä tulokset vastasivat aiempia tutkimuksia. Merkille pantavaa on, että useimmat vastaajien hyödyllisimmiksi kokemat strategiat olivat dekontekstualisoituja, mikä tarkoittaa sanan opiskelua irrallaan kontekstista.
Tulosten mukaan ikä ei vaikuttanut merkittävästi strategiavalintoihin, ja tämä tulos vastaa aiempien tutkimusten havaintoja. Myöskään sukupuoli ei juuri vaikuttanut strategiavalintoihin tässä tutkimuksessa. Tämä tulos puolestaan eroaa aiemmista tutkimustuloksista.
Oppijoiden yleisimmät syyt opiskella englantia olivat matkustaminen ja henkinen hyvinvointi. Syyt opiskella ja sanaston oppimisstrategiat korreloivat keskenään niin, että eri syistä opiskelevat suosivat eri strategioita. Myös kielitaidon tason ja strategiavalintojen välillä ilmeni hieman korrelaatioita. Oppijat, jotka arvioivat kielitaitonsa paremmaksi, käyttivät muita enemmän joitakin kontekstualisoituja sanaston oppimisstrategioita.
Aiemmin on todettu, että strategiaopetus voi parantaa merkittävästi oppijan kielitaitoa. Erityisen hyödyllisiä ovat strategiat, jotka sisältävät sanaston kontekstualisointia ja syväprosessointia. Strategiaopetus voisi hyödyttää myös tämän tutkimuksen kohderyhmää strategiavalikoiman monipuolistamisessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Learning styles versus learning strategies : how Finnish upper secondary schoolers study vocabulary
Siltanen, Mona (2017)Oppimistyylit ja erilaiset niitä tukevat oppimisstrategiat ovat iso osa onnistunutta oppimista ja niitä on tutkittu paljon. Tämä tutkimus keskittyy suomalaisten lukion toisen vuoden opiskelijoiden oppimistyylien ja heidän ... -
Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
Keski-Kastari, Marianne (2013)Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ... -
The role of the learner and the way language is portrayed in the exercises of English and Swedish textbooks for adults
Rahela, Elina (2014)Oppikirjoilla on hyvin keskeinen rooli opetuksessa kaikilla asteilla, joten ne väistämättä vaikuttavat myös oppijoihin. Oppikirjojen kieli- ja oppimiskäsitykset vaikuttavat siihen, miten opitaan ja nämä käsitykset voivat ... -
Vocabulary learning strategies used by upper secondary school students studying English as a second language
Marttinen, Marika (2008) -
Vocabulary learning strategies employed by Finnish high school EFL students
Kovanen, Mariaana (2014)Tämän Pro gradu-tutkielman ensisijainen tarve oli lisätä opettajien ja oppilaiden tietoisuutta sanaston oppimisstrategioiden hyödyistä. Lisäksi koin, että tutkielmani toisi lisää tietoa suomalaisten lukiolaisten strategioiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.