University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

The representation of gender diversity in English and Swedish language textbooks in Finland

Thumbnail
View/Open
2.9 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Koskinen, Suvi
Date
2022
Discipline
Englannin kieliEnglishRuotsin kieliSwedish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Oppikirjat sisältävät ideologioita ja käsityksiä sekä kielistä että kielten käyttäjistä. Sukupuolta esitetään oppikirjoissa monin eri tavoin, kuten kielen, kuvien ja hahmojen kautta. Oppikirjojen esittämät sukupuolen representaatiot rakentavat käsitystä siitä, miten sukupuolen moninaisuus ymmärretään. Sukupuolen moninaisuus on terminä kuitenkin varsin monitulkintainen, minkä vuoksi sen esittäminen oppikirjoissa on hyvin tulkinnanvaraista ja pääosin epäsuoraa. Pro gradu -tutkielmani tavoitteena on selvittää, miten sukupuolen moninaisuutta esitetään kielten oppikirjoissa. Toteutin tutkimukseni oppikirja-analyysinä, jossa on viitteitä kriittiseen diskurssintutkimukseen. Käytin teoreettisina taustoina tutkimuksessani sukupuolentutkimusta sekä queer-tutkimusta. Tutkimukseni aineistoina käytin englannin oppikirjoja Ok English 9 (1987) ja Scene 3 (2019) sekä ruotsin oppikirjoja Nya vindar 9 (1986) ja Hallonbåt 3–4 (2017). Tutkin englannin ja ruotsin oppikirjoja 1980-luvulta sekä 2010-luvulta, minkä johdosta pystyin tekemään mielekkäitä vertailuja eri vuosikymmenten ja oppiaineiden välillä. Otin tutkimuksessani huomioon ajankohtaisen opetus-suunnitelman koskien sukupuolen käsittelyä koulussa pohtiessani opetussuunnitelman yhteyttä oppimateriaaleihin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että aineistojen tavat esittää sukupuolta ja sen moninaisuutta olivat hyvin eriävät. Sukupuolen moninaisuutta kuvattiin epäsuorasti monin eri tavoin, kuten tekstien, tehtävien, kielen, hahmojen ja kulttuuristen viittauksien kautta. Sukupuolivähemmistöjen representaatiot olivat lähes olemattomia oppikirjoissa lukuun ottamatta muutamaa poikkeusta. Kirjojen hahmot ja varsinkin julkisuuden hahmot olivat englannin oppikirjoissa suurin osa miehiä eikä muunsukupuolisia hahmoja ollut ruotsin eikä englannin kirjoissa lainkaan. Sukupuoli-ideologioita oli esillä eniten kulttuurisissa viitauksissa, kuten lauluissa ja runoissa. Osa kulttuurisista viittauksista osoittivat sukupuolta kyseenalaistavia ideologioita, mutta osa vahvistivat traditionaalisia sukupuolimalleja. Uudemmissa oppikirjoissa sukupuoli itsessään ei ollut yhtä lailla keskiössä ihmistä määrittävänä piirteenä. Scene 3 oli kirjoista ainut, joka mainitsi sukupuolivähemmistöt yhdessä tekstissään. Kirjojen vertailu keskenään osoittautui monimutkaiseksi, mutta merkityksellisiä yksittäisiä suoria tai epäsuoria havaintoja sukupuolen, sukupuoli-ideologioiden sekä sukupuolen moninaisuuden representaatioista oli löydettävissä jokaisessa kirjassa. ...
Keywords
gender diversity language textbooks CDA MCA Queer Theory textbook analysis englannin kieli sukupuoli oppikirjat ruotsin kieli representaatio muunsukupuolisuus English language gender textbooks Swedish language representation (mental objects) non-binary gender
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202210144881

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24398]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • (Im)balanced gender representations of Top and Megafon : analysis of the English and Swedish textbooks for the Finnish comprehensive school from the perspective of the National Core Curriculum for Basic Education 2014 

    Takamäki, Taina (2020)
    Tutkielman tarkoituksena on selvittää tapaa, jolla sukupuolet esitetään yläkoulun pitkän englannin kielen Topkirjasarjan sekä ruotsin lyhyen kielen Megafon-kirjasarjan tekstikirjoissa. Lähtökohtana on tutkia sukupuolten ...
  • Culture and kultur - what is the difference, or is there any? : a comparative analysis of cultural content in English and Swedish textbook series for upper secondary school 

    Lamponen, Susanna (2012)
    Vieraiden kielten opettaminen on vuosikymmenten myötä muuttunut yhä kommunikatiivisempaan suuntaan ja oppimisteorioissa on alettu kritisoimaan kielioppikeskeisyyttä, minkä myötä kielten opetuksen keskiöön on jo vuosien ...
  • The role of the learner and the way language is portrayed in the exercises of English and Swedish textbooks for adults 

    Rahela, Elina (2014)
    Oppikirjoilla on hyvin keskeinen rooli opetuksessa kaikilla asteilla, joten ne väistämättä vaikuttavat myös oppijoihin. Oppikirjojen kieli- ja oppimiskäsitykset vaikuttavat siihen, miten opitaan ja nämä käsitykset voivat ...
  • Words, phrases and sentences : a comparison of writing activities and tasks in textbook series of English and Swedish for grades 7 to 9 

    Kivilahti, Sarianna (2012)
    Perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) ja Eurooppalainen viitekehys (EVK) painottavat opetuksessa viestinnällisyyttä. Tämä näkyy oppimateriaaleissa erityisesti suullisen kielitaidon korostumisena. Kuitenkin kommunikatiivisuuden ...
  • Breadwinners, sportsmen and conforming girls : representations of gender in Finnish EFL textbooks 

    Laakkonen, Ilona (2007)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre