The representation of gender diversity in English and Swedish language textbooks in Finland
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Oppikirjat sisältävät ideologioita ja käsityksiä sekä kielistä että kielten käyttäjistä. Sukupuolta esitetään oppikirjoissa monin eri tavoin, kuten kielen, kuvien ja hahmojen kautta. Oppikirjojen esittämät sukupuolen representaatiot rakentavat käsitystä siitä, miten sukupuolen moninaisuus ymmärretään. Sukupuolen moninaisuus on terminä kuitenkin varsin monitulkintainen, minkä vuoksi sen esittäminen oppikirjoissa on hyvin tulkinnanvaraista ja pääosin epäsuoraa.
Pro gradu -tutkielmani tavoitteena on selvittää, miten sukupuolen moninaisuutta esitetään kielten oppikirjoissa. Toteutin tutkimukseni oppikirja-analyysinä, jossa on viitteitä kriittiseen diskurssintutkimukseen. Käytin teoreettisina taustoina tutkimuksessani sukupuolentutkimusta sekä queer-tutkimusta. Tutkimukseni aineistoina käytin englannin oppikirjoja Ok English 9 (1987) ja Scene 3 (2019) sekä ruotsin oppikirjoja Nya vindar 9 (1986) ja Hallonbåt 3–4 (2017). Tutkin englannin ja ruotsin oppikirjoja 1980-luvulta sekä 2010-luvulta, minkä johdosta pystyin tekemään mielekkäitä vertailuja eri vuosikymmenten ja oppiaineiden välillä. Otin tutkimuksessani huomioon ajankohtaisen opetus-suunnitelman koskien sukupuolen käsittelyä koulussa pohtiessani opetussuunnitelman yhteyttä oppimateriaaleihin.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että aineistojen tavat esittää sukupuolta ja sen moninaisuutta olivat hyvin eriävät. Sukupuolen moninaisuutta kuvattiin epäsuorasti monin eri tavoin, kuten tekstien, tehtävien, kielen, hahmojen ja kulttuuristen viittauksien kautta. Sukupuolivähemmistöjen representaatiot olivat lähes olemattomia oppikirjoissa lukuun ottamatta muutamaa poikkeusta. Kirjojen hahmot ja varsinkin julkisuuden hahmot olivat englannin oppikirjoissa suurin osa miehiä eikä muunsukupuolisia hahmoja ollut ruotsin eikä englannin kirjoissa lainkaan. Sukupuoli-ideologioita oli esillä eniten kulttuurisissa viitauksissa, kuten lauluissa ja runoissa. Osa kulttuurisista viittauksista osoittivat sukupuolta kyseenalaistavia ideologioita, mutta osa vahvistivat traditionaalisia sukupuolimalleja. Uudemmissa oppikirjoissa sukupuoli itsessään ei ollut yhtä lailla keskiössä ihmistä määrittävänä piirteenä. Scene 3 oli kirjoista ainut, joka mainitsi sukupuolivähemmistöt yhdessä tekstissään. Kirjojen vertailu keskenään osoittautui monimutkaiseksi, mutta merkityksellisiä yksittäisiä suoria tai epäsuoria havaintoja sukupuolen, sukupuoli-ideologioiden sekä sukupuolen moninaisuuden representaatioista oli löydettävissä jokaisessa kirjassa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
(Im)balanced gender representations of Top and Megafon : analysis of the English and Swedish textbooks for the Finnish comprehensive school from the perspective of the National Core Curriculum for Basic Education 2014
Takamäki, Taina (2020)Tutkielman tarkoituksena on selvittää tapaa, jolla sukupuolet esitetään yläkoulun pitkän englannin kielen Topkirjasarjan sekä ruotsin lyhyen kielen Megafon-kirjasarjan tekstikirjoissa. Lähtökohtana on tutkia sukupuolten ... -
Singular and Nonbinary They : An Investigation into the Inclusion of Gender-Neutral English Pronouns in official Finnish national documention and EFL textbooks
Toiviainen, Arttu (2023)Englanninkielinen sukupuolineutraali 3. persoonan yksilön pronomini (they) on historiallisesti ollut kiistanalainen akateemisissa ja englannin opetuksen konteksteissa. Se on silti osa käytettyä ja elettyä englannin kieltä. ... -
Culture and kultur - what is the difference, or is there any? : a comparative analysis of cultural content in English and Swedish textbook series for upper secondary school
Lamponen, Susanna (2012)Vieraiden kielten opettaminen on vuosikymmenten myötä muuttunut yhä kommunikatiivisempaan suuntaan ja oppimisteorioissa on alettu kritisoimaan kielioppikeskeisyyttä, minkä myötä kielten opetuksen keskiöön on jo vuosien ... -
The role of the learner and the way language is portrayed in the exercises of English and Swedish textbooks for adults
Rahela, Elina (2014)Oppikirjoilla on hyvin keskeinen rooli opetuksessa kaikilla asteilla, joten ne väistämättä vaikuttavat myös oppijoihin. Oppikirjojen kieli- ja oppimiskäsitykset vaikuttavat siihen, miten opitaan ja nämä käsitykset voivat ... -
Words, phrases and sentences : a comparison of writing activities and tasks in textbook series of English and Swedish for grades 7 to 9
Kivilahti, Sarianna (2012)Perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) ja Eurooppalainen viitekehys (EVK) painottavat opetuksessa viestinnällisyyttä. Tämä näkyy oppimateriaaleissa erityisesti suullisen kielitaidon korostumisena. Kuitenkin kommunikatiivisuuden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.