dc.contributor.advisor | Isosomppi, Leena | |
dc.contributor.author | Kattelus, Juha | |
dc.contributor.author | Tiainen, Janne | |
dc.date.accessioned | 2014-12-05T05:28:41Z | |
dc.date.available | 2014-12-05T05:28:41Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1465737 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44815 | |
dc.description.abstract | Kattelus, J. & Tiainen, J. 2014. “No tietysti pitää aika hyvää esimerkkiä itte antaa” Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä liikunnanopetuksesta. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu – tutkielma. 61 s. ja 2 liitettä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä liikunnanopetuksesta ja siitä, miten he kokevat opintojen vaikuttaneen käsityksiinsä ja ajatuksiinsa liikunnanopettamisesta. Tutkimukseen valittiin seitsemän opiskelijaa, joiden liikunta- ja liikunnanopetustaustat olivat erilaiset.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelujen pääteemoja olivat liikunnanopetus ja -opettaja sekä opintojen vaikutus omaan opettajuuteen. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä ja aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriasidonnaista sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksista nousi esiin selvästi kolme asiaa, joita opiskelijat pitivät merkittävinä hyvässä liikunnanopettamisessa: Opettajaan, vuorovaikutukseen ja suunnitteluun liittyvät asiat. Opettajaan liitettiin positiivisuus ja kannustavuus, esimerkki ja lajituntemus. Toimiva vuorovaikutus ja palautteenanto liikuntatunnin aikana koettiin tärkeäksi. Myös oppitunnin suunnittelua, eriyttämistä ja oppilaantuntemusta pidettiin hyvään liikunnanopetukseen kuuluvina asioina.
Haastateltavat kokivat luokanopettajaopintojen antaneen paljon käytännön vinkkejä liikunnanopettamiseen. He kokivat ajattelunsa liikunnanopettamisesta muuttuneen merkittävästi ja itsevarmuutensa kasvaneen koulutuksessa opittujen lajitaitojen myötä. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (61 sivua) | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | liikunnanopetus | |
dc.subject.other | luokanopettajakoulutus | |
dc.subject.other | sisällönanalyysi | |
dc.title | "No tietysti pitää aika hyvää esimerkkiä itte antaa" : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä liikunnanopetuksesta | |
dc.title.alternative | Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä liikunnanopetuksesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201412053433 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.subject.method | Sisällönanalyysi | |
dc.date.updated | 2014-12-05T05:28:42Z | |
dc.rights.accesslevel | restrictedAccess | fi |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | liikunta | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | liikuntakasvatus | |
dc.subject.yso | koulu | |
dc.subject.yso | opettajankoulutus | |
dc.rights.accessrights | Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat. | fi |
dc.rights.accessrights | This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities. | en |