Luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyyden kokemuksia liikunnanopetuksessa
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajaopiskelijoiden pystyvyyden kokemuksia
sekä käsityksiä tiedoistaan ja taidoistaan liikunnanopetuksen toteuttamiseen. Kiinnostuneita
ollaan myös siitä, millaiset ympäristötekijät yhdistyvät opiskelijoiden pystyvyyskuvaukseen.
Lisäksi kuvataan, millaisena luokanopettajaopiskelijat kokevat koulutuksesta
saadut valmiudet. Tarkoitus ei ole yleistää tuloksia laajaan joukkoon, vaan
ymmärtää syvällisesti muutaman opiskelijan kokemusmaailmaa.
Tutkimus toteutettiin vertailuasetelmalla niin, että tutkimusjoukko koostuu sekä
liikuntaan erikoistuneista että erikoistumattomista luokanopettajaopiskelijoista. Tutkimusote
on fenomenologis-hermeneuttiseen tieteen teoriaan perustuen laadullinen, ja
aineisto kerättiin kahdeksalla puolistrukturoidulla haastattelulla. Aineisto analysoitiin ja
teemoiteltiin laadullista sisällönanalyysia hyödyntäen.
Kuvauksia tarkastellessa ilmeni, että liikunnalliselta taustaltaan monipuoliset ja
opetuskokemusta omaavat opiskelijat kuvasivat vahvempaa luottamusta omaan liikunnanopettajuuteensa.
Koulutustaustasta riippumatta liikuntaa vähän opettaneet, vähän
harrastaneet tai ikäviä välillisiä kokemuksia omaavat opiskelijat epäilivät enemmän
omia kykyjään liikunnanopettajana. Yleisesti ottaen hyvä liikunnan aineenhallinta yhdistyi
erikoistuneilla myönteisempään pystyvyyskuvaukseen liikunnanopetuksessa.
Vahvuuksiksi koettiin kasvatuksellisen puolen taidot sekä organisointitaidot ja heikkouksiksi
puolestaan oppilasarvioinnin toteutus ja erilaisten oppijoiden kohtaaminen. Liikuntaan
erikoistumattomat ja liikunnan perusopinnot suorittaneet osoittivat tyytymättö-
myyttään yliopiston liikunnanopintoihin, kun pitkän sivuaineen suorittaneet kokivat
koulutuksesta saadut valmiudet erittäin myönteisesti. Opiskelijoiden kuvauksia tarkastellessa
tulkittiin, että luokanopettajakoulutuksen liikunnan opintojen järjestäjät voisivat
pohtia erityisesti liikuntaan erikoistumattomien opiskelijoiden koulutuksen sisältöjä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien käsityksiä oppilaiden itsetunnon tukemisesta liikunnanopetuksessa
Ala-Mattinen, Emma (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä oppilaiden itsetunnon tukemisesta liikunnanopetuksessa. Ensimmäiseksi pyrittiin selvittämään, kuinka hyvin opettajat kokevat tunnistavansa oppilaiden ... -
Lähtökohdat liikuntaa opettavaksi luokanopettajaksi : nuoruuden kasvuympäristöt ja opettajankoulutus opettajuuden kehitystekijöinä
Penttinen, Seppo (Jyväskylän yliopisto, 2003) -
Pallo peliin ja opettajahuoneeseen kahville, vai onko sittenkään näin? : liikunnanopettajakelpoisuuden merkityksiä alakoulun liikunnanopetukseen
Heikkinen, Roosa-Mari; Nissinen, Sanni (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko liikunnanopettajan kelpoisuudella vaikutusta alakoulun liikunnanopetukseen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitä merkityksiä kumpikin kelpoisuus tuo liikunnanopetukseen, ... -
Palautteenanto liikunnanopetuksessa : palautteen piirteet, mittarin luotettavuus ja oppilaiden kokemukset palautteesta
Klinga, Eija-Kaisa (2020)Tämän opinnäytteen tarkoituksena oli perehtyä siihen, millaista palautetta opettajat antavat liikuntatunnilla, kuinka palautetta voidaan luotettavasti mitata ja miten oppilaat kokevat saamansa palautteen. Tutkimusaineisto ... -
Mitä luokanopettaja ei opi Jyväskylän yliopistossa? : luokanopettajien kokemuksia työelämästä
Parkkonen, Susanna (2021)Opintojen viimeisen vuoden aikana useat luokanopettajaopiskelijat ”heräävät” siihen, että heidän tulisi näillä tiedoilla ja taidoilla lähteä kantamaan opetuksellinen vastuu luokallisesta oppilaita. Onko jotain, mitä en ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.