Liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnan-opetuksesta seka- ja erillisryhmissä
Päivämäärä
2017Parpala, Eetu & Siljanto, Lassi. ”Liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnanopetuksesta seka- ja erillisryhmissä”. 2017. Kasvatustieteiden pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnanopetuksesta sekaryhmissä ja erillisryhmissä. Tutkimus pyrkii tuomaan uusia näkökulmia liikunnanopetukseen, erityisesti opetusryhmien muodostamiseen, selvittämällä liikunnanopettajaksi opiskelevien mielipiteitä ja kokemuksia. Kokemusten ja käsitysten tutkiminen ja selvittäminen ovat avainasemassa, kun kyse on opettajan ja oppilaiden viihtymisestä koulun liikuntatunnilla. Myös ryhmäjakojen eri vahvuuksia ja heikkouksia on hyvä tietää, kun suunnitellaan mm. opetussisältöjä ja –ryhmiä.
Tutkimus toteutettiin haastattelututkimuksena Jyväskylän yliopistolla 2017. Tutkimuksessa selvitettiin kahdeksan liikunnanopettajaksi opiskelevan henkilön käsityksiä liikunnantuntien ryhmäjaoista. Tutkimus toteutettiin fenomenologis-hermeneuttisen tutkimusperinteen mukaisesti kvalitatiivisella tutkimusotteella.
Haastatelluista suurin osa on tyytyväisiä nykyiseen erillisryhmäopetukseen. Kuitenkin ryhmiä muodostettaessa tulee ottaa huomioon yksilöiden erilaiset tarpeet ja mieltymykset. Erityisesti opetuksen eriyttämisen kannalta oppilaiden taitotason huomioon ottaminen ja sukupuolten välisten rajojen ylittäminen on tulevaisuudessa tarpeen. Sukupuoli ei voi olla suurimpana kriteerinä ryhmäjakoa tehtäessä, koska tyttöjen harrastajamäärät aikaisemmin miehisiksi mielletyissä lajeissa ovat olleet suuressa nousussa. Tämä pakottaa koulut ainakin jonkinasteisiin muutoksiin liikunnanopetusryhmiä ja niiden opetusta suunniteltaessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ryhmäjaot liikunnanopetuksessa : tarvitaanko tyttöjen ja poikien omia liikuntaryhmiä?
Rikkonen, Toni (2022)Suomessa liikunnanopetuksen opetusryhmät on jaettu pitkään sukupuolen mukaisiin erillisryhmiin. Viime vuosina tyttöjen ja poikien yhteiset ryhmät eli sekaryhmät ovat alkaneet yleistyä. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena ... -
Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä liikunnanopetuksesta
Hemmola, Pia-Maria (2014)Pia-Maria Hemmola (2014). Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä lii-kunnanopetuksesta. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu – tutkielma. 86s. Tämän pro ... -
"No tietysti pitää aika hyvää esimerkkiä itte antaa" : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä liikunnanopetuksesta
Kattelus, Juha; Tiainen, Janne (2014)Kattelus, J. & Tiainen, J. 2014. “No tietysti pitää aika hyvää esimerkkiä itte antaa” Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä liikunnanopetuksesta. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. ... -
Opettajaksi opiskelevien näkemyksiä ja kokemuksia liikunnan oppilasarvioinnista
Kinnunen, Janne (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajaopiskelijoiden näkemyksiä ja kokemuksia perusopetuksen ja lukion liikunnanopetuksen oppilasarvioinnista. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin, mitä opiskelijat toivoisivat ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.