"No tietysti pitää aika hyvää esimerkkiä itte antaa" : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä liikunnanopetuksesta
Date
2014Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
Kattelus, J. & Tiainen, J. 2014. “No tietysti pitää aika hyvää esimerkkiä itte antaa” Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä liikunnanopetuksesta. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu – tutkielma. 61 s. ja 2 liitettä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä liikunnanopetuksesta ja siitä, miten he kokevat opintojen vaikuttaneen käsityksiinsä ja ajatuksiinsa liikunnanopettamisesta. Tutkimukseen valittiin seitsemän opiskelijaa, joiden liikunta- ja liikunnanopetustaustat olivat erilaiset.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelujen pääteemoja olivat liikunnanopetus ja -opettaja sekä opintojen vaikutus omaan opettajuuteen. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä ja aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriasidonnaista sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksista nousi esiin selvästi kolme asiaa, joita opiskelijat pitivät merkittävinä hyvässä liikunnanopettamisessa: Opettajaan, vuorovaikutukseen ja suunnitteluun liittyvät asiat. Opettajaan liitettiin positiivisuus ja kannustavuus, esimerkki ja lajituntemus. Toimiva vuorovaikutus ja palautteenanto liikuntatunnin aikana koettiin tärkeäksi. Myös oppitunnin suunnittelua, eriyttämistä ja oppilaantuntemusta pidettiin hyvään liikunnanopetukseen kuuluvina asioina.
Haastateltavat kokivat luokanopettajaopintojen antaneen paljon käytännön vinkkejä liikunnanopettamiseen. He kokivat ajattelunsa liikunnanopettamisesta muuttuneen merkittävästi ja itsevarmuutensa kasvaneen koulutuksessa opittujen lajitaitojen myötä.
...
Alternative title
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä liikunnanopetuksestaKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28992]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä liikunnanopetuksesta
Hemmola, Pia-Maria (2014)Pia-Maria Hemmola (2014). Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä lii-kunnanopetuksesta. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu – tutkielma. 86s. Tämän pro ... -
Liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnan-opetuksesta seka- ja erillisryhmissä
Parpala, Eetu; Siljanto, Lassi (2017)Parpala, Eetu & Siljanto, Lassi. ”Liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnanopetuksesta seka- ja erillisryhmissä”. 2017. Kasvatustieteiden pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyyden kokemuksia liikunnanopetuksessa
Laukkanen, Meri (2015)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajaopiskelijoiden pystyvyyden kokemuksia sekä käsityksiä tiedoistaan ja taidoistaan liikunnanopetuksen toteuttamiseen. Kiinnostuneita ollaan myös siitä, millaiset ympäristötekijät ... -
“Se resurssin tuominen sinne on ehkä se kaiken a ja o.” : opettajien käsityksiä inklusiivisen liikunnanopetuksen toteuttamisesta ja sen vaatimasta ammattitaidosta
Lehtinen, Paula; Siimekselä, Sini (2019)Koulutuksellisen inkluusion pyrkimyksenä on luoda kaikille oppilaille yhdenvertaiset mahdollisuudet opiskella ja oppia. Tässä tutkimuksessa koulutuksellista inkluusiota tarkasteltiin käytännön toteutuksen näkökulmasta. ... -
Opettajien käsityksiä oppilaiden itsetunnon tukemisesta liikunnanopetuksessa
Ala-Mattinen, Emma (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä oppilaiden itsetunnon tukemisesta liikunnanopetuksessa. Ensimmäiseksi pyrittiin selvittämään, kuinka hyvin opettajat kokevat tunnistavansa oppilaiden ...