Alakoulun liikunnanopetuksen toteuttaminen : onko liikuntapedagogisen koulutuksen laajuudella merkitystä opettajan osaamiseen?
Authors
Date
2024Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkielman tarkoituksena on perehtyä alakoulun liikunnanopetukseen ja sen toteutukseen. Tutkielmassa pyritään selvittämään, miten liikuntapedagogisen koulutuksen laajuus vaikuttaa opettajan osaamiseen. Sisällössä perehdytään yleisesti siihen, mitä alakoulun liikunnanopetus pitää sisällään (tuntimäärät, tavoitteet ja sisällöt) ja käydään läpi liikunnanopetuksen erityispiirteitä verrattuna tavalliseen luokkahuoneopettamiseen. Lisäksi vertaillaan luokanopettajien ja liikunnanopettajien saamaa liikuntapedagogista koulutusta. Lopuksi perehdytään tutkimuksiin, joissa vertaillaan eritasoisen liikuntapedagogisen koulutuksen saaneita opettajia ja heidän taitojaan oppilaiden motivointiin, liikuntaosaamiseen ja suhtautumiseensa liikunnanopetusta kohtaan liittyen. Useat tutkimukset osoittavat, että laajemman liikuntapedagogisen koulutuksen saaneilla opettajilla on parempi liikuntaosaaminen ja paremmat valmiudet toteuttaa liikunnanopetusta. Lisäksi laajemman liikuntapedagogisen koulutuksen saaneet opettajat suhtautuvat liikunnanopetukseen myönteisemmin. Sen sijaan oppilaiden motivoinnissa ja positiivisen oppimisympäristön luomisessa ei ole havaittu eroa.
Kirjallisuuskatsauksen myötä voidaan todeta alakoulun liikunnanopetuksen olevan erityisen tärkeää, koska lapsuudessa opitaan enimmäkseen motoriset perustaidot ja yksilön liikkumistottumukset muotoutuvat jo silloin. Liikunnanopetuksen erityispiirteet vaativat oikeanmukaista osaamista opettajalta. Useat tutkimukset osoittavat, että laajemman liikuntapedagogisen koulutuksen saaneilla opettajilla on parempi liikuntaosaaminen ja paremmat valmiudet toteuttaa liikunnanopetusta. Lisäksi laajemman liikuntapedagogisen koulutuksen saaneet suhtautuvat liikunnanopetukseen myönteisemmin. Sen sijaan oppilaiden motivoinnissa ja positiivisen oppimisympäristön luomisessa ei ole havaittu eroa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5316]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pallo peliin ja opettajahuoneeseen kahville, vai onko sittenkään näin? : liikunnanopettajakelpoisuuden merkityksiä alakoulun liikunnanopetukseen
Heikkinen, Roosa-Mari; Nissinen, Sanni (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, onko liikunnanopettajan kelpoisuudella vaikutusta alakoulun liikunnanopetukseen. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitä merkityksiä kumpikin kelpoisuus tuo liikunnanopetukseen, ... -
Kenen pitäisi opettaa alakoulun liikuntaa?
Salin, Kasper (Liikuntatieteellinen seura, 2023) -
”Aina ei jaksa teiniangstia” : liikunnanopettajien yleisimmät pedagogiset haasteet ja niihin reagointi liikunnanopetuksessa.
Laakso, Anni (2021)Liikuntakulttuurin ja koko yhteiskunnan muutokset heijastuvat liikunnanopettajan työhön ja työnkuvaan. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat yleisimmät pedagogiset haasteet, joita liikunnanopettajat ... -
Teknologia liikunnanopetuksen apuvälineenä
Ketola, Roope (2019)Pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää oppilaiden kokemuksia teknologian käytöstä liikuntatunneilla. Miten oppilaat kokevat, että teknologia on vaikuttanut omaan oppimiseen, aktiivisuuteen ja motivaation sekä ... -
"No tietysti pitää aika hyvää esimerkkiä itte antaa" : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä liikunnanopetuksesta
Kattelus, Juha; Tiainen, Janne (2014)Kattelus, J. & Tiainen, J. 2014. “No tietysti pitää aika hyvää esimerkkiä itte antaa” Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä liikunnanopetuksesta. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. ...