"No tietysti pitää aika hyvää esimerkkiä itte antaa" : luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä liikunnanopetuksesta
Päivämäärä
2014Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Kattelus, J. & Tiainen, J. 2014. “No tietysti pitää aika hyvää esimerkkiä itte antaa” Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä liikunnanopetuksesta. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu – tutkielma. 61 s. ja 2 liitettä.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä liikunnanopetuksesta ja siitä, miten he kokevat opintojen vaikuttaneen käsityksiinsä ja ajatuksiinsa liikunnanopettamisesta. Tutkimukseen valittiin seitsemän opiskelijaa, joiden liikunta- ja liikunnanopetustaustat olivat erilaiset.
Tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Haastattelujen pääteemoja olivat liikunnanopetus ja -opettaja sekä opintojen vaikutus omaan opettajuuteen. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä ja aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriasidonnaista sisällönanalyysiä.
Tutkimustuloksista nousi esiin selvästi kolme asiaa, joita opiskelijat pitivät merkittävinä hyvässä liikunnanopettamisessa: Opettajaan, vuorovaikutukseen ja suunnitteluun liittyvät asiat. Opettajaan liitettiin positiivisuus ja kannustavuus, esimerkki ja lajituntemus. Toimiva vuorovaikutus ja palautteenanto liikuntatunnin aikana koettiin tärkeäksi. Myös oppitunnin suunnittelua, eriyttämistä ja oppilaantuntemusta pidettiin hyvään liikunnanopetukseen kuuluvina asioina.
Haastateltavat kokivat luokanopettajaopintojen antaneen paljon käytännön vinkkejä liikunnanopettamiseen. He kokivat ajattelunsa liikunnanopettamisesta muuttuneen merkittävästi ja itsevarmuutensa kasvaneen koulutuksessa opittujen lajitaitojen myötä.
...
Muu nimeke
Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä hyvästä liikunnanopetuksestaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä liikunnanopetuksesta
Hemmola, Pia-Maria (2014)Pia-Maria Hemmola (2014). Liikunnanopettajien käsityksiä ja kokemuksia esteettömästä lii-kunnanopetuksesta. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu – tutkielma. 86s. Tämän pro ... -
Liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnan-opetuksesta seka- ja erillisryhmissä
Parpala, Eetu; Siljanto, Lassi (2017)Parpala, Eetu & Siljanto, Lassi. ”Liikunnanopettajaksi opiskelevien käsityksiä liikunnanopetuksesta seka- ja erillisryhmissä”. 2017. Kasvatustieteiden pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. ... -
Alakoulun liikunnanopetuksen toteuttaminen : onko liikuntapedagogisen koulutuksen laajuudella merkitystä opettajan osaamiseen?
Peura, Maria (2024)Tämän tutkielman tarkoituksena on perehtyä alakoulun liikunnanopetukseen ja sen toteutukseen. Tutkielmassa pyritään selvittämään, miten liikuntapedagogisen koulutuksen laajuus vaikuttaa opettajan osaamiseen. Sisällössä ... -
Luokanopettajaopiskelijoiden minäpystyvyyden kokemuksia liikunnanopetuksessa
Laukkanen, Meri (2015)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajaopiskelijoiden pystyvyyden kokemuksia sekä käsityksiä tiedoistaan ja taidoistaan liikunnanopetuksen toteuttamiseen. Kiinnostuneita ollaan myös siitä, millaiset ympäristötekijät ... -
“Se resurssin tuominen sinne on ehkä se kaiken a ja o.” : opettajien käsityksiä inklusiivisen liikunnanopetuksen toteuttamisesta ja sen vaatimasta ammattitaidosta
Lehtinen, Paula; Siimekselä, Sini (2019)Koulutuksellisen inkluusion pyrkimyksenä on luoda kaikille oppilaille yhdenvertaiset mahdollisuudet opiskella ja oppia. Tässä tutkimuksessa koulutuksellista inkluusiota tarkasteltiin käytännön toteutuksen näkökulmasta. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.