dc.contributor.advisor | Törmä, Elina | |
dc.contributor.author | Savolainen, Noora | |
dc.date.accessioned | 2014-12-02T12:18:54Z | |
dc.date.available | 2014-12-02T12:18:54Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1453078 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44797 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen aiheena on yhteistoiminnallisuuden yhdistäminen viidennen luokan kuvatai- detunneille luokanopettajaopiskelijan opetusharjoittelun yhteydessä. Taustalla on tavoite luokan yhteisöllisyyden tukemisesta yhteistoiminnallisuuden avulla. Tutkimuksen tehtävä- nä on a) kuvailla prosessia, jossa teoriaa soveltaen suunnitellaan ja toteutetaan yhteistoi- minnallisten kuvataidetuntien kokonaisuus sekä b) tarkastella tunneille osallistuneiden vii- dennen luokan oppilaiden näkemyksiä toteutetuista tunneista. Laadullisen tapaustutkimuksen aineistona toimivat tutkijan kirjoittamat tutkimus- päiväkirja, jakso- ja tuntisuunnitelmat sekä kuuden tunneille osallistuneen oppilaan teema- haastattelut. Tutkimuspäiväkirjan ja suunnitelmien avulla kuvataan tutkijan luokanopettaja- opintoihin kuuluvan opetusharjoittelun yhteydessä toteutettujen yhteistoiminnallisten kuva- taidetuntien suunnittelu- ja toteutusprosessia. Haastatteluaineiston avulla kuvataan oppilai- den näkemyksiä toteutetuista tunneista. Viiden kuvataiteen tuntikokonaisuuden toteutuksessa on sovellettu Johnsonin ja Johnsonin (2009) yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmää. Tässä kokeilussa haasteiksi nousivat ryhmien jakaminen, positiivisen keskinäisen riippuvuuden tukeminen sekä ajan- käyttö. Oppilaat kaipasivat selkeitä ohjeita ja aikaa tehtävien suorittamiseen. Työskentelyn aikana ryhmät kohtasivat ongelmanratkaisutilanteita, joista osa vaati paljon opettajan tukea. Parhaimmillaan oppilaat jakoivat innostuneesti ideoita ryhmänsä kesken, arvostivat toisten- sa erilaisia taitoja ja pitivät yhteistoiminnallisuutta mukavana tapana työskennellä. Proses- sin tuloksena tutkimuksen loppuun on koottu teorian ja aineiston pohjalta muistilista opetta- jalle, joka haluaa soveltaa yhteistoiminnallista oppimista erityisesti kuvataiteeseen. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (62 sivua) | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | yhteistoiminnallisuus | |
dc.subject.other | yhteistoiminnallinen oppiminen | |
dc.subject.other | yhteisöllisyys | |
dc.subject.other | kuvataide | |
dc.subject.other | alakoulu | |
dc.title | Yhteistoiminnallinen kokeilu viidennen luokan kuvataidetunneilla : "en mä ees ois osannu tehä tota yksin!" | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201412023415 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu | fi |
dc.type.ontasot | Master's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2014-12-02T12:18:55Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | yhteistoiminnallisuus | |
dc.subject.yso | yhteistoiminnallinen oppiminen | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | yhteisöllisyys | |
dc.subject.yso | kuvataide | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |