Tabletti-tietokoneet yhteistoiminnallisen oppimisen mahdollistajana : etnografinen tutkimus peruskoulun kuudennen luokan toimintakulttuurista
Authors
Date
2016Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Syksyllä 2016 voimaantuleva uusi perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet
korostaa entistä enemmän tieto- ja viestintätekniikan opetusta ja uusien
teknologioiden hyödyntämistä opetuksessa. Tutkimukseni on etnografinen tutkimus
mobiilioppimisesta. Keskiössä on tässä tutkimuksessa ollut tablettitietokoneiden
hyödyntäminen opetuksen ja oppimisen välineenä tutkimuskohteena
olevan alakoulun toimintakulttuurissa yhteistoiminnallisesta näkökulmasta.
Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää miten tutkimuskohteena
oleva koulu tukee tabletti-työskentelyä ja millaisia merkityksiä mobiilityöskentelylle
annetaan koulukulttuurissa. Lisäksi tarkastelin sitä, miten yhteistoiminnallisuus
näkyy opetuksessa ja oppimisessa tabletti-työskentelyn aikana luokan
toimintakulttuurissa.
Tutkimus on tehty peruskoulun ala-asteen kuudennen luokan oppitunneilla,
jolloin oppilaat hyödynsivät tabletti-tietokoneita opetuksen ja oppimisen välineenä.
Lähestyin oppilaita etnografisin menetelmin havainnoimalla ja ryhmähaastattelemalla
kolmea oppilasryhmää sekä heidän opettajaansa. Aineiston
analyysimenetelmänä käytin teemoittelua, jonka seurauksena rakentui kolme
pääteemaa alateemoineen. Etnografisen tutkimuksen olennaisena piirteenä pidetään
tutkijan positiota kentällä sekä etnografista kirjoittamista. Positioni tutkijana
vaihteli tutkimuksen ajan, mutta kiteytin sen lopulta tabletti-tutkijaksi.
Tutkimus osoitti, että tutkimuskohteena oleva koulu tarjoaa hyvät resurssit ja
fyysisen oppimisympäristön tabletti-työskentelyn toteuttamiselle. Oppilaat
hyödynsivät tabletti-tietokoneita oppimisensa välineenä mielellään ja toivoivat
enemmän tabletti-työskentelyä koulussa pari- ja ryhmätöinä tehtäviksi. Arvioinnin
ja työskentelyn kontrolloinnin hankaluus tabletti-työskentelyä suunniteltaessa
ja toteutettaessa nousi opetuksen haasteeksi. Tutkimuksen perusteella
voidaan päätellä, että tabletti-työskentelyssä tulisi huomioida innovatiivisuus
koulun tasolla, opettajien koulutustarve sekä oppilaslähtöisyys yhteistoiminnallisin
menetelmin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29104]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Oppijoiden moninaisuuden kohtaaminen suomalaisessa lähikoulussa : etnografia kouluyhteisön aikuisten yhdessä oppimisen haasteista ja mahdollisuuksista
Seppälä-Pänkäläinen, Tarja (Jyväskylän yliopisto, 2009)Tarja Seppälä-Pänkäläinen tutki väitöstyössään inklusiivisen eli osallistavan koulun muutosta ja nykyopettajuuden haasteita. Inkluusiolla ymmärretään kaikkien oppijoiden oikeutta osallistua, saada opetusta ja kasvaa ... -
Fysiikan opiskelijoiden yhteistoiminnallisen ongelmanratkaisun analysointi OECD:n PISA 2015 -mallin avulla
Manninen, Lasse (2022)Yhteistoiminnallinen ongelmanratkaisu on olennainen nykypäivän työelämätaito ja tämä on syytä huomioida myös yliopistojen opetuksessa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli hyödyntää yhteistoiminnallisen, eli pienryhmässä ... -
Vuorovaikutus oppimisen välineenä : yhteistoiminnallisen, teknologia-avusteisen oppimisen haasteet
Kinnunen, Sirpa (2002)