Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

Yhteistoiminnallinen kokeilu viidennen luokan kuvataidetunneilla : "en mä ees ois osannu tehä tota yksin!"

Thumbnail
Katso/Avaa
1.4Mb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Savolainen, Noora
Päivämäärä
2014
Oppiaine
LuokanopettajakoulutusTeacher Education

 
Tutkimuksen aiheena on yhteistoiminnallisuuden yhdistäminen viidennen luokan kuvatai- detunneille luokanopettajaopiskelijan opetusharjoittelun yhteydessä. Taustalla on tavoite luokan yhteisöllisyyden tukemisesta yhteistoiminnallisuuden avulla. Tutkimuksen tehtävä- nä on a) kuvailla prosessia, jossa teoriaa soveltaen suunnitellaan ja toteutetaan yhteistoi- minnallisten kuvataidetuntien kokonaisuus sekä b) tarkastella tunneille osallistuneiden vii- dennen luokan oppilaiden näkemyksiä toteutetuista tunneista. Laadullisen tapaustutkimuksen aineistona toimivat tutkijan kirjoittamat tutkimus- päiväkirja, jakso- ja tuntisuunnitelmat sekä kuuden tunneille osallistuneen oppilaan teema- haastattelut. Tutkimuspäiväkirjan ja suunnitelmien avulla kuvataan tutkijan luokanopettaja- opintoihin kuuluvan opetusharjoittelun yhteydessä toteutettujen yhteistoiminnallisten kuva- taidetuntien suunnittelu- ja toteutusprosessia. Haastatteluaineiston avulla kuvataan oppilai- den näkemyksiä toteutetuista tunneista. Viiden kuvataiteen tuntikokonaisuuden toteutuksessa on sovellettu Johnsonin ja Johnsonin (2009) yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmää. Tässä kokeilussa haasteiksi nousivat ryhmien jakaminen, positiivisen keskinäisen riippuvuuden tukeminen sekä ajan- käyttö. Oppilaat kaipasivat selkeitä ohjeita ja aikaa tehtävien suorittamiseen. Työskentelyn aikana ryhmät kohtasivat ongelmanratkaisutilanteita, joista osa vaati paljon opettajan tukea. Parhaimmillaan oppilaat jakoivat innostuneesti ideoita ryhmänsä kesken, arvostivat toisten- sa erilaisia taitoja ja pitivät yhteistoiminnallisuutta mukavana tapana työskennellä. Proses- sin tuloksena tutkimuksen loppuun on koottu teorian ja aineiston pohjalta muistilista opetta- jalle, joka haluaa soveltaa yhteistoiminnallista oppimista erityisesti kuvataiteeseen. ...
Asiasanat
yhteistoiminnallisuus yhteistoiminnallinen oppiminen yhteisöllisyys kuvataide alakoulu opetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201412023415

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [21177]
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste
Open Science Centre