Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTörmä, Elina
dc.contributor.authorSavolainen, Noora
dc.date.accessioned2014-12-02T12:18:54Z
dc.date.available2014-12-02T12:18:54Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1453078
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/44797
dc.description.abstractTutkimuksen aiheena on yhteistoiminnallisuuden yhdistäminen viidennen luokan kuvatai- detunneille luokanopettajaopiskelijan opetusharjoittelun yhteydessä. Taustalla on tavoite luokan yhteisöllisyyden tukemisesta yhteistoiminnallisuuden avulla. Tutkimuksen tehtävä- nä on a) kuvailla prosessia, jossa teoriaa soveltaen suunnitellaan ja toteutetaan yhteistoi- minnallisten kuvataidetuntien kokonaisuus sekä b) tarkastella tunneille osallistuneiden vii- dennen luokan oppilaiden näkemyksiä toteutetuista tunneista. Laadullisen tapaustutkimuksen aineistona toimivat tutkijan kirjoittamat tutkimus- päiväkirja, jakso- ja tuntisuunnitelmat sekä kuuden tunneille osallistuneen oppilaan teema- haastattelut. Tutkimuspäiväkirjan ja suunnitelmien avulla kuvataan tutkijan luokanopettaja- opintoihin kuuluvan opetusharjoittelun yhteydessä toteutettujen yhteistoiminnallisten kuva- taidetuntien suunnittelu- ja toteutusprosessia. Haastatteluaineiston avulla kuvataan oppilai- den näkemyksiä toteutetuista tunneista. Viiden kuvataiteen tuntikokonaisuuden toteutuksessa on sovellettu Johnsonin ja Johnsonin (2009) yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmää. Tässä kokeilussa haasteiksi nousivat ryhmien jakaminen, positiivisen keskinäisen riippuvuuden tukeminen sekä ajan- käyttö. Oppilaat kaipasivat selkeitä ohjeita ja aikaa tehtävien suorittamiseen. Työskentelyn aikana ryhmät kohtasivat ongelmanratkaisutilanteita, joista osa vaati paljon opettajan tukea. Parhaimmillaan oppilaat jakoivat innostuneesti ideoita ryhmänsä kesken, arvostivat toisten- sa erilaisia taitoja ja pitivät yhteistoiminnallisuutta mukavana tapana työskennellä. Proses- sin tuloksena tutkimuksen loppuun on koottu teorian ja aineiston pohjalta muistilista opetta- jalle, joka haluaa soveltaa yhteistoiminnallista oppimista erityisesti kuvataiteeseen.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (62 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otheryhteistoiminnallisuus
dc.subject.otheryhteistoiminnallinen oppiminen
dc.subject.otheryhteisöllisyys
dc.subject.otherkuvataide
dc.subject.otheralakoulu
dc.titleYhteistoiminnallinen kokeilu viidennen luokan kuvataidetunneilla : "en mä ees ois osannu tehä tota yksin!"
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201412023415
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.date.updated2014-12-02T12:18:55Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoyhteistoiminnallisuus
dc.subject.ysoyhteistoiminnallinen oppiminen
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoyhteisöllisyys
dc.subject.ysokuvataide
dc.subject.ysoalakoulu


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot