Show simple item record

dc.contributor.authorOksanen, Miia
dc.date.accessioned2014-08-05T08:01:00Z
dc.date.available2014-08-05T08:01:00Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1444241
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43945
dc.description.abstractNuoret joutuvat ison valinnan eteen peruskoulun lopun lähestyessä heidän valitessaan minne hakevat koulutukseen toiselle asteelle. Joillekin nuorille valinta on ollut itsestään selvä jo jopa pienestä lapsesta saakka, joillekin valinta on selkeytynyt pari vuotta ennen peruskoulun loppumista ja osalle valinnan tekeminen on ollut pitkä prosessi, jossa lopullinen ratkaisu on voinut tulla vasta viime hetkillä. Monet tekijät vaikuttavat siihen, mihin nuori hakee koulutukseen peruskoulun jälkeen. Lähdinkin tässä pro gradu –työssäni tutkimaan mitkä tekijät tai henkilöt nuorten itsensä mielestä vaikuttavat heidän koulutusvalintoihin. Lisäksi tutkin, millaisia ajatuksia ja tunteita nuorille heräsi hakuprosessin aikana ja sen jälkeen sekä sitä, kuinka he kokivat oppilaanohjaajaltaan saaman tuen koulutusvalinnassa. Tutkimukseni kohderyhmänä oli 38 nuorta, jotka olivat juuri tehneet yhteishaun eli koulutusvalinnan toiselle asteelle. Tutkimuksen toteutin kyselylomakkeella, jossa oli avoimia kysymyksiä. Analyysimenetelmänä käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja teemoittelua. Tutkimustuloksista kävi selville, että merkityksellisin tekijä peruskoulusta toiselle asteelle haettaessa on kiinnostus alaa kohtaan. Henkilöistä, jotka vaikuttivat valintaan, mainittiin useimmiten omat vanhemmat, sisarukset tai ystävät ja kaverit. Valinnan tekemisen vaikeudesta kertoo se, että lähes puolet tutkimukseni nuorista kertoivat valinnan olleen vaikea.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (47 sivua)
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkoulutusvalinta
dc.subject.otherammatinvalinta
dc.subject.otheroppilaanohjaus
dc.subject.othersosiodynaaminen ohjaus
dc.titleMillä perusteilla peruskoulun päättävät nuoret tekevät koulutusvalintansa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201408052286
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineKasvatustiedefi
dc.date.updated2014-08-05T08:01:01Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysokoulutusvalinnat
dc.subject.ysoammatinvalinta
dc.subject.ysooppilaanohjaus
dc.subject.ysoohjaus
dc.subject.ysoperuskoulu
dc.subject.ysonuoret


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record