Koulutusvalintojen taustavaikuttimien huomioon ottaminen ohjauksessa
Tutkielmassa paneudutaan yksilön mielikuvien ja mielipiteiden kautta tapahtuvaan koulutusvalintaan. Ihmisellä on ainutlaatuisia kokemuksia, jotka vaikuttavat eri tavoin. Mistä syy valinnalle syntyy? Jokaisella ihmisellä on omanlaisensa elämäntarina. Toimintaan on jokin syy, se voi olla rationaalinen tai irrationaalinen, mutta todennäköisesti jotkut taustatekijät vaikuttavat siihen, että henkilö toimii juuri tietyllä tavalla. Yksilöllistä elämäntarinaa ja taustaa vasten voi ymmärtää ihmistä helpommin ja auttaa häntä siinä todellisuudessa, jossa hän elää. Nämä seikat ovat arkipäivää ohjaajan työssä. Tutkielmassa tarkastellaan sosioekonomisia lähtökohtia sekä joitain psykologisesti ohjaajan kannalta mielenkiintoisia taustavaikuttimia. Oletuksena on, että ohjattava haluaa saada sellaisen tulevaisuudessa sellaisen aseman, kun hän itse toivoo. Tutkielman tarkoituksena on tarkastella oppilaan taustan vaikutusta tulevaisuuden suunnitelmiin ja tehtyihin valintoihin sekä siitä kumpuavaa ohjauskeskustelua. Kysymyksessä ovat tilanteet, joiden pohtiminen ja esittely auttaisivat ohjaajia käsittelemään niitä.
Tämän tapaisia asioita on hankala tarkastella määrällisellä tutkimuksella. Tutkimusmenetelmäksi valitsin laadullisen tutkimustavan, jossa korostuu valitsijan autonomisuus. Tutkielmaa varten haastattelin peruskoulun päättöluokkalaisia. Teemahaastattelut on jäsennelty aihepiirien perusteella. Aineisto on teemoiteltu päätutkimuskysymysten ja alaongelmien mukaan. Tutkielmani metodologia on fenomenologinen ja hermeneuttinen, kuitenkin siten, ettei varsinaiseen kielenkäyttöön ja dialogiin itseensä ole keskitytty. Fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus keskittyy inhimilliseen kokemukseen ja elämismaailmaan ts. elettyyn kokemukseen. Fenomenologisen filosofian mukaan tutkimuksen perustana olevia filosofisia ongelmia ovat ennen kaikkea ihmiskäsitys, eli millainen ihminen on tutkimuskohteena, ja tiedonkäsitys, eli miten tuollaisesta kohteesta voidaan saada inhimillistä tietoa ja millaista tämä tieto on luonteeltaan. Niin fenomenologisessa kuin hermeneuttisessa ihmiskäsityksessä tutkimuksen tekemisen kannalta keskeisiä käsitteitä ovat kokemuksen lisäksi merkitys ja yhteisöllisyys.
Tutkielman tuloksista näkyy ohjaajan problematiikan moninaisuus. Tulososassa esitellään erilaisia tilanteita, jotka voivat tulla esiin ohjauskeskusteluissa. Kuinka esimerkiksi työllistymisen merkitys tulevaisuudessa tai paikkakuntariippuvaisuus voi vaikuttaa ohjauksen tarpeeseen. Palkka, työn mielekkyys ja vanhemmilta saatu tuki koulun käyntiin ovat niin ikään tutkielman teemoja. Tärkeiksi asioiksi nousivat haastatteluissa työpaikan saaminen ja työn mielekkyys. Ongelmakohtia olivat paikkakuntariippuvaisuus sekä tiedon puute tulevan opiskelun luonteesta ja peruskoulun luonne ulkoa oppimista suosivana feminiinisenä instituutiona.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29509]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Psykososiaalinen tuki ja ammatinvalinnanohjaus lukion opinto-ohjauksessa : opiskelijoiden ja opinto-ohjaajien kokemuksia
Hannuksela, Emmi (2015)Tutkimuksessa tarkasteltiin millaista psykososiaalista tukea ja ammatinvalinnan-ohjausta lukion opinto-ohjaus antaa lukiolaisille ja opinto-ohjaajan roolia näiden tarjoajana. Lisäksi tarkasteltiin tutkittavien opinto-ohjaajien ... -
IAEVG 45. kansainvälinen konferenssi 6.-8.12.2022 Soul, Korea
Kettunen, Jaana (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2022)Ohjausalan kansainvälisen keskusjärjestön IAEVG:n kansainvälinen konferenssi toteutettiin 6.-8.12.2022 hybridinä, eli niin että osallistuminen oli mahdollista niin paikan päällä kuin verkossa. Konferenssin järjestäjänä ... -
Muutoksista mahdollisuuksiin : ohjauksen uutta identiteettia etsimässä
Nissilä, Pia; Varis, Eija; Parkkinen, Juha; Puukari, Sakari; Lairio, Marjatta; Puukari, Sauli (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2001) -
Vertaisuus voimavarana ohjauksessa
Penttinen, Leena; Plihtari, Elina; Skaniakos, Terhi; Valkonen, Leena (Jyväskylän yliopisto, 2011) -
Narratiivien käyttömahdollisuuksista opinto-ohjauksessa
Tikka, Elina (Jyväskylän yliopisto, Opettajankoulutuslaitos, 2007)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.