dc.contributor.author | Oksanen, Miia | |
dc.date.accessioned | 2014-08-05T08:01:00Z | |
dc.date.available | 2014-08-05T08:01:00Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1444241 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43945 | |
dc.description.abstract | Nuoret joutuvat ison valinnan eteen peruskoulun lopun lähestyessä heidän valitessaan minne hakevat koulutukseen toiselle asteelle. Joillekin nuorille valinta on ollut itsestään selvä jo jopa pienestä lapsesta saakka, joillekin valinta on selkeytynyt pari vuotta ennen peruskoulun loppumista ja osalle valinnan tekeminen on ollut pitkä prosessi, jossa lopullinen ratkaisu on voinut tulla vasta viime hetkillä.
Monet tekijät vaikuttavat siihen, mihin nuori hakee koulutukseen peruskoulun jälkeen. Lähdinkin tässä pro gradu –työssäni tutkimaan mitkä tekijät tai henkilöt nuorten itsensä mielestä vaikuttavat heidän koulutusvalintoihin. Lisäksi tutkin, millaisia ajatuksia ja tunteita nuorille heräsi hakuprosessin aikana ja sen jälkeen sekä sitä, kuinka he kokivat oppilaanohjaajaltaan saaman tuen koulutusvalinnassa.
Tutkimukseni kohderyhmänä oli 38 nuorta, jotka olivat juuri tehneet yhteishaun eli koulutusvalinnan toiselle asteelle. Tutkimuksen toteutin kyselylomakkeella, jossa oli avoimia kysymyksiä. Analyysimenetelmänä käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja teemoittelua.
Tutkimustuloksista kävi selville, että merkityksellisin tekijä peruskoulusta toiselle asteelle haettaessa on kiinnostus alaa kohtaan. Henkilöistä, jotka vaikuttivat valintaan, mainittiin useimmiten omat vanhemmat, sisarukset tai ystävät ja kaverit. Valinnan tekemisen vaikeudesta kertoo se, että lähes puolet tutkimukseni nuorista kertoivat valinnan olleen vaikea. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (47 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | koulutusvalinta | |
dc.subject.other | ammatinvalinta | |
dc.subject.other | oppilaanohjaus | |
dc.subject.other | sosiodynaaminen ohjaus | |
dc.title | Millä perusteilla peruskoulun päättävät nuoret tekevät koulutusvalintansa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201408052286 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.date.updated | 2014-08-05T08:01:01Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | koulutusvalinnat | |
dc.subject.yso | ammatinvalinta | |
dc.subject.yso | oppilaanohjaus | |
dc.subject.yso | ohjaus | |
dc.subject.yso | peruskoulu | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |