Show simple item record

dc.contributor.authorKeski-Kastari, Marianne
dc.date.accessioned2014-06-29T18:48:54Z
dc.date.available2014-06-29T18:48:54Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1438229
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43862
dc.description.abstractTiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen yläkoulussa. Samalla selvitettiin sanaston oppimista koulun ulkopuolella sekä sanaston oppimiseen käytettyä aikaa. Oppilaiden ja opettajien mielipiteitä verrattiin toisiinsa. Tutkimus toteutettiin Tampereella vuonna 2010. Osallistujina olivat kolme englannin opettajaa ja heidän luokkansa, yksi kutakin luokka-astetta, yhteensä 52 oppilasta. Kaikki osallistujat vastasivat kyselyyn, johon oli ennalta valittu oppikirjoista tietyt tehtävät arvioitaviksi tietyin kriteerein. Lisäksi kysyttiin vapaa-aikana tapahtuvasta sanasto-oppimisesta ja pyydettiin arvioimaan sanaston tärkeyttä sekä sen opiskeluun käytettyä aikaa. Tutkimuksen mukaan oppilailla ja opettajilla on kokonaisuudessaan melko samanlainen käsitys esitettyjen sanastotehtävien soveltuvuudesta sanaston oppimiseen yläkoulussa. Tehtävien tulisi olla mielenkiintoisia, nopeita tehdä sekä tarpeeksi yksinkertaisia. Osallistujien mielestä sanasto on tärkeä osa-alue, jolle jää kuitenkin liian vähän aikaa niin tunneilla kuin vapaa-ajallakin suhteutettuna englannin opiskelun laajuuteen. Sanastoa opiskellaan monin eri tavoin myös koulun ulkopuolella, mutta opettajien ja oppilaiden käsitykset siellä tapahtuvien opiskelutapojen soveltuvuudesta eroavat enemmän kuin koulutehtävien osalta. Sanasto-oppimista on tutkittu laajasti, mutta ei juurikaan tehtävien näkökulmasta. Tarvetta lisätutkimukselle on esimerkiksi laajemmalla otoksella eri alueilta ja tutkimusta varta vasten tehdyillä tehtävillä. Tutkimuksesta on hyötyä sanasto-opiskelun tehtävien valitsemisessa, jolloin voidaan valita tehokkaimmat ja mieluisimmat metodit parhaiden oppimistulosten saavuttamiseksi ja jotta voidaan edelleen kehittää opetustapoja ja oppimateriaaleja.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (115 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othertask difficulty
dc.subject.othertask selection
dc.subject.othervocabulary acquisition
dc.subject.otherlanguage learning
dc.subject.othersanaston oppiminen
dc.subject.othersanaston opettaminen
dc.titleTasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201406292178
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2014-06-29T18:48:54Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysosanastot
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysotehtävät
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record