University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Vocabulary learning strategies employed by Finnish high school EFL students

Thumbnail
View/Open
1022. Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kovanen, Mariaana
Date
2014
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Tämän Pro gradu-tutkielman ensisijainen tarve oli lisätä opettajien ja oppilaiden tietoisuutta sanaston oppimisstrategioiden hyödyistä. Lisäksi koin, että tutkielmani toisi lisää tietoa suomalaisten lukiolaisten strategioiden käyttötottumuksista. Tutkielman toissijainen tarkoitus oli tuottaa lisää tutkimustietoa aikaisempien sanaston oppimisstrategiakyselyiden rinnalle, sillä tämänkaltaisia tutkimuksia on tehty melko vähän. Useimmissa aikaisemmissa kyselytutkimuksissa ei ole niin ikään tarkemmin tutkittu sukupuolen aikaansaamia vaikutuksia sanaston oppimisstrategioiden valintaan ja käyttöön. Tämän tutkielman tarkoituksena oli kuvata ja kartoittaa suomalaisten lukiolaisten englannin kielen sanaston oppimisstrategioita. Yhdeksänkymmentäseitsemän suomalaista englantia vieraana kielenä opiskelevaa lukiolaista vastasi kyselyyn, jossa selvitettiin kuinka usein he käyttivät ja kuinka hyödyllisinä he pitivät heille esitettyjä kolmeakymmentä sanaston oppimisstrategiaa. Opiskelijoiden vastaukset analysoitiin kvantitatiivisesti. Tutkimuskysymyksiä oli neljä: 1) mitä sanaston oppimisstrategioita suomalaiset englantia vieraana kielenä opiskelevat lukiolaiset käyttävät, 2) mitkä strategiat ovat heidän mielestään hyödyllisiä, 3) käyttävätkö opiskelijat hyödylliseksi ilmoittamiaan strategioita todellisuudessa ja 4) miten sukupuoli vaikuttaa sanaston oppimisstrategioiden käyttöön. Kysymykset pyrkivät tarkastelemaan sanaston oppimisstrategioita oppimisen työkaluna monelta kantilta. Kaksi ensimmäistä pääkysymystä pyrkivät kartoittamaan ja kuvaamaan vallitsevaa tilannetta. Kaksi viimeistä kysymystä pyrkivät syventymään siihen, miten opiskelijoiden omat asenteet, toimet ja taustatekijät (sukupuoli) vaikuttavat strategioiden käyttöön. Suomalaisten lukio-opiskelijoiden vastaukset sanastonoppimisstrategiakyselyyn osoittivat, että he pyrkivät yleisesti välttämään syvällisiä oppimisstrategioita (assosiaatio, mielikuvat) ja suosimaan pinnallisia strategioita (sanalistat, toistaminen). Kuitenkaan opiskelijat eivät välttämättä nähneet suosimiaan strategioita kaikkein hyödyllisimpinä, vaan olisivat mielestään hyötyneet enemmän strategioista, joita he eivät usein käyttäneet (syvälliset). Oppilaat tuntuivat myös yleisesti arvostavan perinteisiä strategioita innovatiivisempien sijaan; he pitäytyivät mieluummin tutuissa vanhoissa kuin kokeilivat uusia. Sukupuolten väliset erot jäivät tässä tutkielmassa pieniksi vaikka analyysissä havaittiin muutamia tilastollisesti merkittäviä eroavaisuuksia mm. käytetyimmissä strategioissa, hyödyllisimpinä ja vähiten hyödyllisinä pidetyissä strategioissa. Naisten havaittiin suhtautuvan hieman positiivisemmin ja avoimemmin sanaston oppimisstrategioiden käyttöön ja niiden hyödyllisyyteen. Molempien sukupuolten yleinen tietoisuus sanaston oppimisstrategioista oli yhtä heikko. Tutkimuksessa selvisi että suomalaiset lukiolaiset, sekä miehet ja naiset, tarvitsevat kieltenopettajilta ohjausta ja kannustusta sanaston oppimisstrategioiden käytössä ja kokeilussa. ...
Keywords
Vocabulary learning strategies EFL questionnaire gender Finnish high schools oppimistyylit sanastot englannin kieli lukio lukiolaiset sukupuoli kielen oppiminen Suomi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405061622

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25585]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Learning styles versus learning strategies : how Finnish upper secondary schoolers study vocabulary 

    Siltanen, Mona (2017)
    Oppimistyylit ja erilaiset niitä tukevat oppimisstrategiat ovat iso osa onnistunutta oppimista ja niitä on tutkittu paljon. Tämä tutkimus keskittyy suomalaisten lukion toisen vuoden opiskelijoiden oppimistyylien ja heidän ...
  • Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives 

    Keski-Kastari, Marianne (2013)
    Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ...
  • Vocabulary learning strategies used by upper secondary school students studying English as a second language 

    Marttinen, Marika (2008)
  • Vocabulary learning strategies of adult learners of English 

    Pietiläinen, Virpi (2023)
    Vieraan kielen sanaston oppiminen on keskeinen osa sujuvaa ja täsmällistä kielitaitoa. Sanaston oppimisstrategioita (vocabulary learning strategies) on tutkittu monissa maissa, mutta Suomessa vain vähän. Sanaston ...
  • Finnish EFL learners' size and depth of receptive vocabulary knowledge 

    Lahtikallio, Venla (2016)
    Sanasto-osaamisen tärkeys vieraan kielen oppimisessa ja hallitsemisessa on nykyään itsestäänselvää. Sanaston oppimista pidettiin kuitenkin pitkään toissijaisena, kun yleinen näkemys oli, että pelkkä kieliopin osaaminen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre