dc.contributor.author | Ukkonen, Elina | |
dc.date.accessioned | 2014-06-16T23:02:27Z | |
dc.date.available | 2014-06-16T23:02:27Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1437532 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43732 | |
dc.description.abstract | Kielten väliset vaikutteet (transfer) ovat monitahoinen ilmiö, jota on tutkittu kielen oppimisen viitekehyksessä aktiivisesti 1900-luvun puolivälistä lähtien. Transfer-tutkimuksessa on kuitenkin perinteisesti keskitytty tutkimaan lähinnä äidinkielen vaikutuksia opittavaan vieraaseen kieleen. Useamman vieraan kielen vaikutukset toisiinsa ovat tuoreempi ja etenkin suomalaisessa kontekstissa/tutkimusympäristössä vielä niukasti tutkittu tutkimuskohde. Tässä tutkielmassa tarkasteluun on sen vuoksi valittu äidinkielen tuomien vaikutusten lisäksi myös vieraan kielen vaikutukset englannin kielen sanaston oppimiseen ja käyttöön. Tarkasteltavina lähdekielinä ovat suomi ja ensimmäisenä tai toisena vieraana kielenä opittu ranska. Tutkielma keskittyy transfer-prosesseihin alkeistason kielenoppijoiden kielenkäytössä, joka on melko vähän tutkittu aihealue transfer-tutkimuksessa.
Koska tutkimuksen todellisena kohteena on kielten mielensisäinen prosessointi, jonka tutkiminen on mahdollista vain epäsuorasti, aihetta lähestytään laajemman näkökulman saamiseksi kahden erilaisen aineiston kautta. Aineistona on käytetty sekä opettajahaastatteluja, jotka tarjoavat ulkopuolisen tarkkailijan näkökulman kielen oppimisprosesseihin, että oppilaiden tuottamaa kirjallista aineistoa transferin näkyvien vaikutusten tarkastelemiseksi.
Opettajahaastatteluissa nousi esille niin positiivisia kuin negatiivisiakin vaikutteita kielten välillä. Positiivisten vaikutteet olivat kuitenkin negatiivisia huomattavampia etenkin rakenteellisesti tai sanastollisesti toisiaan muistuttavien vieraiden kielten välillä. Oppilasaineistojen analyysi keskittyy transferista aiheutuvien virheiden tarkasteluun ja niiden tyypittelyyn. Tulokset tukevat näkemystä, jonka mukaan toisilla vierailla kielillä voi olla merkittävä rooli vieraan kielen oppimisessa ja käytössä. Lisätutkimusta kaivataan etenkin kielten välisistä positiivisista vaikutuksista. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (113 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | transfer | |
dc.subject.other | cross-linguistic influence | |
dc.subject.other | lexical transfer | |
dc.subject.other | beginner level learners | |
dc.subject.other | third language acquisition | |
dc.title | Lexical cross-linguistic influence in the written English production of Finnish 6th grade pupils | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201406172047 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2014-06-16T23:02:28Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | kielet | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | sanastot | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |