Subject-verb agreement of finite verbs in the present tense in written productions of Finnish secondary school learners of English as second language
Subjektin ja verbin välinen kongruenssi on englannin kieliopin perusasioita, joka toimii tiettyjen säännön-alaisuuksien mukaisesti. Ilmiö on kuitenkin kiinnostava, sillä jopa edistyneetkin oppijat tekevät konguenssin tuottamisessa virheitä. Aiemmat tutkimukset ovat osoittaneet, että muun muassa subjektin kompleksisuudella ja semanttisilla piirteillä on vaikutusta kongruenssin hallintaan. Aiemmat tutkimukset eivät kuitenkaan ole ottaneet huomioon oppijoiden taitotasoja ja mahdollisia eroja kongruenssin tuottamisessa eri taitotasojen välillä Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten yläkoulu-ikäisten taitotasoeroilla on vaikutusta kongruenssin tuottamiseen englannin kielessä. Tutkimuksessa Lisäksi haluttiin selvittää, vaikuttaako subjektin kompleksisuus kongruenssin tuottamiseen oikein ja onko taitotasojen välillä eroja eri subjektien käytössä.
Tutkimuksen aineisto koostuu 141 yläkoululaisten kirjoittamasta mielipidekirjoituksesta, jotka ovat osa CEFLING-projektia varten kerätystä aineistosta. Aineisto on jaettu taitotasoittain Eurooppalaisen Viitekehyksen taitotasojen mukaisesti. Tutkielmassa käytetyssä aineistossa tekstit ovat jakautuneet taitotasoille A1-B2. Kongruenssitapaukset etsittiin teksteistä taitotasoittain, jonka jälkeen kongruenssin frekvenssi laskettiin jokaiselle taitotasolle. Tämän jälkeen laskettiin, kuinka suuri osa tapauksista on tuotettu oikein kullakin taitotasolla. Lisäksi tarkasteltiin, miten subjektin kompleksisuus vaikuttaa kongruenssin tuottamiseen kieliopillisesti oikein ja tuloksia vertailtiin eri taitotasojen välillä.
Tuloksista selvisi yllättäen, että subjektin ja verbin välistä kongruenssia vaativien finiittiverbien käyttö laski taitojen noustessa korkeammalle tasolle, mikä saattoi johtua siitä, että oppilaat tuottivat monimutkai- sempia lauserakenteita kielitaidon karttuessa. Kieliopillinen oikeakielisyys kuitenkin kasvoi mitä korkeammasta taitotasosta oli kyse. Kompleksiset subjektit tuottivat enemmän virheellisiä tapauksia. Yksikölliset subjektit tuottivat enemmän oikeakielisiä tapauksia kuin monikolliset johtuen siitä, että yksikön kolmannen persoonan -s:ää käytettiin liikaa – myös monikollisten subjektien kanssa. Kongruenssin hallinta oli selkeästi vielä kesken, sillä saman virkkeen sisällä oppilaat saattoivat tuottaa taivutetun verbin oikein yhdessä tapauksessa ja heti seuraavassa tuottivat sen väärin.
Tutkielma antoi viitteitä siitä, millaisia eroja kongruenssin hallinnassa eri taitotasojen välillä on. Tarkempien tulosten saamiseksi tulisi seurata yksilöllistä kielen kehitystä pikittäistutkimuksen avulla, jotta varsinaista kielen kehitystä pystyttäisiin seuraamaan paremmin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners
Malessa, Eva (2011)Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ... -
Vocabulary learning strategies used by upper secondary school students studying English as a second language
Marttinen, Marika (2008) -
Learning and using English and Swedish beyond the classroom : activity systems of six upper secondary school students
Fagerlund, Tarja (2012)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli katsoa englannin ja ruotsin oppimista koulun ulkopuolella toiminnan teorian ja erityisesti Engeströmin (1987, 1999) toimintajärjestelmämallin näkökulmasta, josta aihetta ei ole ... -
Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Erkkilä, Matti (2017)Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ... -
"We really had a great week together, didn't we?" : the development of questions in texts written by adult learners of English as a second language
Leikola, Kai (2011)Toisen kielen kehityksen tasoja on tutkittu jo vuosikymmenien ajan ja kysymyslauseet ovat olleet yksi alan keskeisimpiä tutkimuskohteita. Pienemannin, Johnstonin ja Brindleyn vuonna 1988 esittelemä kysymyslauseiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.