Show simple item record

dc.contributor.authorKarvonen, Mea
dc.date.accessioned2014-06-16T08:27:13Z
dc.date.available2014-06-16T08:27:13Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1437480
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43713
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia 2. – 6. luokkalaisilla on ollut Niilo Mäki Instituutin Lukumummi ja -vaari –toiminnasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina ja aineisto analysoitiin fenomengrafisella tutkimusotteella. Lasten kokemukset jakautuivat seuraaviin alakategorioihin: lukeminen lukutuokioiden aikana, lukemisen kehittyminen, sosiaalinen kanssakäyminen lukumummien ja -vaarien kanssa, poissaolo tunneilta lukutuokioiden aikana, muu toiminta ja lukupaikka. Lukukokemukseen vaikutti lasten asennoituminen lukemiseen, kirjojen mielekkyys sekä suhtautuminen lukutuokioilla käytettyihin lukutapoihin. Lukutavoista vuorolukeminen oli lapsista mieluisinta. Yhdessä lukeminen koettiin vaikeaksi. Kokemukset sosiaalisesta kanssakäymisestä lukumummien ja -vaarien kanssa olivat pääosin myönteisiä. Osa lapsista koki toiminnan kautta kehittyneensä lukemisessa, ja kokivat saavansa lukumummeilta ja –vaareilta apua erityisesti vaikeiden sanojen lukemiseen. Oppitunneilta poissaolo vaikutti lasten kokemukseen lukutuokioista. Poissaoloon suhtautuminen oli riippuvainen siitä, miten positiivisesti tai negatiivisesti lapsi suhtautui yhtäältä oppitunteihin ja toisaalta lukutuokioihin. Merkkivahvistajina toimineiden tarrojen saaminen oli lapsille mieleistä. Hyvä lukupaikka oli lasten mielestä rauhallinen, esteettinen, pehmeillä tuoleilla varustettu ja visuaalisia virikkeitä tarjoava. Tutkimus toi esiin lapsen maailman konkretian ja heille merkitykselliset toiminnan puolet. Huomiota tulisi Lukumummi ja -vaari –toiminnassa kiinnittää mm. siihen, etteivät merkkivahvistajat heikennä lasten sisäistä lukumotivaatiota eikä tunneilta poissaolo lukutuokioiden aikana häiritse lasten muuta opiskelua.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (52 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherLukumummi ja -vaari -toiminta
dc.title2.- 6. luokkalaisten kokemuksia Lukumummi ja -vaari -toiminnasta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201406162034
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Educationen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.subject.methodFenomenografia
dc.date.updated2014-06-16T08:27:14Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysolapset
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysolukeminen
dc.subject.ysolukutaito
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record