2.- 6. luokkalaisten kokemuksia Lukumummi ja -vaari -toiminnasta
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia 2. – 6.
luokkalaisilla on ollut Niilo Mäki Instituutin Lukumummi ja -vaari –toiminnasta.
Tutkimuksen aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina ja aineisto analysoitiin
fenomengrafisella tutkimusotteella. Lasten kokemukset jakautuivat seuraaviin
alakategorioihin: lukeminen lukutuokioiden aikana, lukemisen kehittyminen,
sosiaalinen kanssakäyminen lukumummien ja -vaarien kanssa, poissaolo tunneilta
lukutuokioiden aikana, muu toiminta ja lukupaikka.
Lukukokemukseen vaikutti lasten asennoituminen lukemiseen, kirjojen
mielekkyys sekä suhtautuminen lukutuokioilla käytettyihin lukutapoihin.
Lukutavoista vuorolukeminen oli lapsista mieluisinta. Yhdessä lukeminen koettiin
vaikeaksi. Kokemukset sosiaalisesta kanssakäymisestä lukumummien ja -vaarien
kanssa olivat pääosin myönteisiä. Osa lapsista koki toiminnan kautta
kehittyneensä lukemisessa, ja kokivat saavansa lukumummeilta ja –vaareilta apua
erityisesti vaikeiden sanojen lukemiseen. Oppitunneilta poissaolo vaikutti lasten
kokemukseen lukutuokioista. Poissaoloon suhtautuminen oli riippuvainen siitä,
miten positiivisesti tai negatiivisesti lapsi suhtautui yhtäältä oppitunteihin ja
toisaalta lukutuokioihin. Merkkivahvistajina toimineiden tarrojen saaminen oli
lapsille mieleistä. Hyvä lukupaikka oli lasten mielestä rauhallinen, esteettinen,
pehmeillä tuoleilla varustettu ja visuaalisia virikkeitä tarjoava.
Tutkimus toi esiin lapsen maailman konkretian ja heille merkitykselliset
toiminnan puolet. Huomiota tulisi Lukumummi ja -vaari –toiminnassa kiinnittää
mm. siihen, etteivät merkkivahvistajat heikennä lasten sisäistä lukumotivaatiota
eikä tunneilta poissaolo lukutuokioiden aikana häiritse lasten muuta opiskelua.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29529]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Ja sitten ne sanat olivat niin outoja että ne tuli jo hauskaks" : S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia lukutuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta
Eloranta, Laura (2017)TIIVISTELMÄ Eloranta, Laura. 2017. ”Ja sitten ne sanat olivat niin outoja että ne tuli jo hauskaks” -S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia luku-tuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. ... -
"Koska oli extrasuperkivaa" - 3.-4.-luokkalaisten hitaiden lukijoiden kokemuksia lukuteatterista
Junttila, Enni; Ronimus, Miia; Hautala, Jarkko (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys, 2021) -
"Lukeminen vaan jotenkin tuntuu mukavalta ja sitte on kivaa kun ei vaan koko ajan oo puhelimella" : oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä lukemisesta sekä lukemiseen kannustamisesta koulussa
Ekroos, Sini (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia ja käsityksiä 3.−4.-luokkalaisilla oppilailla oli kirjojen ja lehtien lukemisesta sekä lukemisesta harrastuksena. Sen lisäksi tutkittiin, miten oppilaat ... -
Vapaaehtoiset lukutaitoa tukemassa : lukutuokioiden rakenne ja lukumummien pedagogiset keinot lukumummi ja -vaari -toiminnassa
Mäenpää, Laura (2018)Tämä tutkimus liittyy Niilo Mäki Instituutin Lukemissujuvuuden kehityksen tukeminen kouluiässä -hankkeeseen, joka toteutettiin vuosina 2012–2014. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukumummi ja -vaari -toiminnan ... -
How Are Practice and Performance Related? Development of Reading From Age 5 to 15
van Bergen, Elsje; Vasalampi, Kati; Torppa, Minna (John Wiley & Sons, 2021)Does reading a lot lead to better reading skills, or does reading a lot follow from high initial reading skills? The authors present a longitudinal study of how much children choose to read and how well they decode and ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.