"Ja sitten ne sanat olivat niin outoja että ne tuli jo hauskaks" : S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia lukutuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta
TIIVISTELMÄ
Eloranta, Laura. 2017. ”Ja sitten ne sanat olivat niin outoja että ne tuli jo hauskaks” -S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia luku-tuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 92 sivua.
Tutkimus on tehty osana Niilo Mäki Instituutin Kielellisten taitojen ja lukemisen tukeminen -hanketta. Hankkeessa tuotetaan tietoa lasten lukutaidosta ja kielellisestä kehityksestä. Erityisen Lukumummitoiminnan osana hankkeessa kartoitetaan myös S2-oppilaiden minäpystyvyysuskomuksia, jotka liittyvät heidän kykyynsä oppia lukemaan suomeksi ja oppia puhumaan suomea paremmin. Tutkimus käsittelee syksyllä 2015 hankkeen pilotointivaiheeseen osal- listuneiden S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia lukemisesta, lukutuokioilla luetusta Palokunnan arvoitus -kirjasta ja lukemisen motivaatiosta.
Tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla syksyllä 2015. Aineisto koostuu kahdeksasta S2-oppilaan ja lukumummin parihaastattelusta. Analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
S2-oppilaat lukivat eniten lasten- ja nuortenkirjallisuutta ja tietokirjallisuutta. He lukivat eniten suomen kielellä sekä yksin että perheenjäsenten kanssa. Mieluisimpia piirteitä sekä vapaa-ajalla luetuissa teksteissä että Palokunnan arvoitus -kirjassa olivat lapsihahmot, seikkailu, jännitys, hauskuus ja kuvat. Lukumummit motivoivat S2-oppilaita kannustamisella ja kehumisella, keskustelulla, lukemisen ulkopuolisella toiminnalla sekä lukemisen muistisäännöillä ja apuvälineillä.
Oppilaita innostaa lukemisessa merkittävästi heidän omien mieltymystensä mukaan valittu kirja, jossa on mukana heille mieluisia ja ikätason mukaisia piirteitä. Kuvat helpottavat tarinan seuraamista ja hahmoihin tutustumista. Parantunut lukutaito ja myönteinen palaute lukutuokioilla motivoivat S2- oppilaita lukemaan. Parilukuinterventioita siis tarvitaan lasten lukemisen tukemiseksi ja innostamiseksi.
...
Muu nimeke
S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia lukutuokioilla lukemisesta ja motivaatiostaMetadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29529]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Lukeminen vaan jotenkin tuntuu mukavalta ja sitte on kivaa kun ei vaan koko ajan oo puhelimella" : oppilaiden kokemuksia ja käsityksiä lukemisesta sekä lukemiseen kannustamisesta koulussa
Ekroos, Sini (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia ja käsityksiä 3.−4.-luokkalaisilla oppilailla oli kirjojen ja lehtien lukemisesta sekä lukemisesta harrastuksena. Sen lisäksi tutkittiin, miten oppilaat ... -
2.- 6. luokkalaisten kokemuksia Lukumummi ja -vaari -toiminnasta
Karvonen, Mea (2014)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia kokemuksia 2. – 6. luokkalaisilla on ollut Niilo Mäki Instituutin Lukumummi ja -vaari –toiminnasta. Tutkimuksen aineisto kerättiin yksilöhaastatteluina ja aineisto ... -
Liikunnanopettajien kokemuksia oppilaiden motivaatiosta ja motivoinnista
Aapro, Ville (2017)Motivaatio vaikuttaa kaiken tekemisen taustalla ja toimii tekemisen vauhdittajana tai jarruttajana. Motivaation edistäminen liikunnan opetuksessa nähdään isona haasteena johtuen ryhmässä toimivien yksilöiden välisistä ... -
Lukumummi ja -vaari -toiminnan vaikutus oppilaiden lukemissujuvuuteen, lukemismotivaatioon ja lukemisen määrään
Ketomäki, Oona (2014)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukumummi ja -vaari -toiminnan vaikutusta oppilaiden lukemissujuvuuteen, lukemismotivaatioon ja lukemisen määrään. Tutkimusaineisto on kerätty Niilo Mäki Instituutin Lukemissujuvuuden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.