University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Ja sitten ne sanat olivat niin outoja että ne tuli jo hauskaks" : S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia lukutuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta

Thumbnail
View/Open
523.3Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Eloranta, Laura
Date
2017
Discipline
Kasvatustiede

 
TIIVISTELMÄ Eloranta, Laura. 2017. ”Ja sitten ne sanat olivat niin outoja että ne tuli jo hauskaks” -S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia luku-tuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos. 92 sivua. Tutkimus on tehty osana Niilo Mäki Instituutin Kielellisten taitojen ja lukemisen tukeminen -hanketta. Hankkeessa tuotetaan tietoa lasten lukutaidosta ja kielellisestä kehityksestä. Erityisen Lukumummitoiminnan osana hankkeessa kartoitetaan myös S2-oppilaiden minäpystyvyysuskomuksia, jotka liittyvät heidän kykyynsä oppia lukemaan suomeksi ja oppia puhumaan suomea paremmin. Tutkimus käsittelee syksyllä 2015 hankkeen pilotointivaiheeseen osal- listuneiden S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia lukemisesta, lukutuokioilla luetusta Palokunnan arvoitus -kirjasta ja lukemisen motivaatiosta. Tutkimus on laadullinen tutkimus. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla syksyllä 2015. Aineisto koostuu kahdeksasta S2-oppilaan ja lukumummin parihaastattelusta. Analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. S2-oppilaat lukivat eniten lasten- ja nuortenkirjallisuutta ja tietokirjallisuutta. He lukivat eniten suomen kielellä sekä yksin että perheenjäsenten kanssa. Mieluisimpia piirteitä sekä vapaa-ajalla luetuissa teksteissä että Palokunnan arvoitus -kirjassa olivat lapsihahmot, seikkailu, jännitys, hauskuus ja kuvat. Lukumummit motivoivat S2-oppilaita kannustamisella ja kehumisella, keskustelulla, lukemisen ulkopuolisella toiminnalla sekä lukemisen muistisäännöillä ja apuvälineillä. Oppilaita innostaa lukemisessa merkittävästi heidän omien mieltymystensä mukaan valittu kirja, jossa on mukana heille mieluisia ja ikätason mukaisia piirteitä. Kuvat helpottavat tarinan seuraamista ja hahmoihin tutustumista. Parantunut lukutaito ja myönteinen palaute lukutuokioilla motivoivat S2- oppilaita lukemaan. Parilukuinterventioita siis tarvitaan lasten lukemisen tukemiseksi ja innostamiseksi. ...
Alternative title
S2-oppilaiden ja lukumummien kokemuksia lukutuokioilla lukemisesta ja motivaatiosta
Keywords
lukumummi lapset lukeminen harrastukset lukutaito motivaatio suomi toisena kielenä opetus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201705112296

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [21159]
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement
Open Science Centre