Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMäki-Kuutti, Matias
dc.date.accessioned2014-06-14T20:02:06Z
dc.date.available2014-06-14T20:02:06Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43702
dc.description.abstractInternetin kautta pelattavat moninpelit tarjoavat monenlaisia mahdollisuuksia harjoitella Englannin kielitaitoa, sekä käyttää sitä hyväksi erilaisissa kommunikointitilanteissa. Pelien hyötyä kieltenoppimisessa on jo jonkin verran tutkittu, mutta tutkimus rajoittuu suurelta osin itse pelien sisältöihin. Lähivuosina internetin kautta pelaaminen yhdessä toisten pelaajien kanssa on yleistynyt, mikä on avannut keskustelua myös pelien interaktiivisuuden vaikutuksista kielitaitoon. Internetissä tapaa usein pelaajia monista erilaisista kulttuureista ja taustoista, mikä rikastuttaa kielikulttuuria sekä mahdollistaa kielenkäytön harjoittelun matalan kynnyksen tilanteissa. Suomalaiset pelaavat internetpelejä suurimmaksi osaksi Englanniksi, sillä se on yleisimpiä peliympäristöissä ymmärrettäviä kieliä. Tutkimuksen tavoite oli selvittää millaisia suomalaisten digitaalisten pelien pelaajien kommunikointitottumukset ovat, sekä millaisessa roolissa Englannin kieli toimii heidän kommunikaatiossaan. Tutkimus selvitti myös millaisia taitoja tutkimushenkilöt kokivat oppineensa Englannin kielen käytöstä pelaamisen yhteydessä, sekä miltä kyseisen kielen käyttäminen yleisesti heidän mielestään vaikutti. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyllä, joka lähetettiin henkilöille joiden arveltiin olevan sopivia tutkimukseen. Tutkimukseen osallistui 34 henkilöä joista 31:llä oli kokemusta digitaalisten pelien pelaamisesta yli viiden vuoden ajalta. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat että suomalaiset pelaajat käyttivät englannin kieltä kommunikointiin paljon monenlaisissa tilanteissa ja kokivat interaktiivisuuden parantaneen heidän kielitaitoaan merkittävästi. Pelaajat arvioivat kehittyneensä monilla eri kielitaidon osa-alueilla, sekä kokivat englanninkieliset kielenkäyttötilanteet myös hyvin positiivisiksi. Tutkimuksessa tuli selkeästi esille että pelaajat kokevat interaktiivisuuden kehittävän kielitaitoja sekä myös kielenkäytön varmuutta. Tutkimusryhmän vastaukset olivat suuressa määrin yhteneviä ja vastaukset myös täten laadultaan luotettavia.fi
dc.format.extent20
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherlanguage acquisition
dc.subject.otherdigital games
dc.subject.otheronline gaming
dc.subject.otherinteraction
dc.subject.otherthe English language
dc.subject.otherlearning
dc.subject.otherEFL
dc.subject.otherextramural
dc.subject.otherplaying
dc.titleLanguage acquisition through interaction between gamers in digital gaming environments
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201406142024
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.date.updated2014-06-14T20:02:07Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.rights.accesslevelopenAccessen
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright