dc.contributor.author | Mäki-Kuutti, Matias | |
dc.date.accessioned | 2014-06-14T20:02:06Z | |
dc.date.available | 2014-06-14T20:02:06Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43702 | |
dc.description.abstract | Internetin kautta pelattavat moninpelit tarjoavat monenlaisia mahdollisuuksia harjoitella Englannin kielitaitoa, sekä käyttää sitä hyväksi erilaisissa kommunikointitilanteissa. Pelien hyötyä kieltenoppimisessa on jo jonkin verran tutkittu, mutta tutkimus rajoittuu suurelta osin itse pelien sisältöihin. Lähivuosina internetin kautta pelaaminen yhdessä toisten pelaajien kanssa on yleistynyt, mikä on avannut keskustelua myös pelien interaktiivisuuden vaikutuksista kielitaitoon. Internetissä tapaa usein pelaajia monista erilaisista kulttuureista ja taustoista, mikä rikastuttaa kielikulttuuria sekä mahdollistaa kielenkäytön harjoittelun matalan kynnyksen tilanteissa. Suomalaiset pelaavat internetpelejä suurimmaksi osaksi Englanniksi, sillä se on yleisimpiä peliympäristöissä ymmärrettäviä kieliä.
Tutkimuksen tavoite oli selvittää millaisia suomalaisten digitaalisten pelien pelaajien kommunikointitottumukset ovat, sekä millaisessa roolissa Englannin kieli toimii heidän kommunikaatiossaan. Tutkimus selvitti myös millaisia taitoja tutkimushenkilöt kokivat oppineensa Englannin kielen käytöstä pelaamisen yhteydessä, sekä miltä kyseisen kielen käyttäminen yleisesti heidän mielestään vaikutti. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyllä, joka lähetettiin henkilöille joiden arveltiin olevan sopivia tutkimukseen. Tutkimukseen osallistui 34 henkilöä joista 31:llä oli kokemusta digitaalisten pelien pelaamisesta yli viiden vuoden ajalta. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat että suomalaiset pelaajat käyttivät englannin kieltä kommunikointiin paljon monenlaisissa tilanteissa ja kokivat interaktiivisuuden parantaneen heidän kielitaitoaan merkittävästi. Pelaajat arvioivat kehittyneensä monilla eri kielitaidon osa-alueilla, sekä kokivat englanninkieliset kielenkäyttötilanteet myös hyvin positiivisiksi. Tutkimuksessa tuli selkeästi esille että pelaajat kokevat interaktiivisuuden kehittävän kielitaitoja sekä myös kielenkäytön varmuutta. Tutkimusryhmän vastaukset olivat suuressa määrin yhteneviä ja vastaukset myös täten laadultaan luotettavia. | fi |
dc.format.extent | 20 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | language acquisition | |
dc.subject.other | digital games | |
dc.subject.other | online gaming | |
dc.subject.other | interaction | |
dc.subject.other | the English language | |
dc.subject.other | learning | |
dc.subject.other | EFL | |
dc.subject.other | extramural | |
dc.subject.other | playing | |
dc.title | Language acquisition through interaction between gamers in digital gaming environments | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201406142024 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.date.updated | 2014-06-14T20:02:07Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | en |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |