Language acquisition through interaction between gamers in digital gaming environments
Internetin kautta pelattavat moninpelit tarjoavat monenlaisia mahdollisuuksia harjoitella Englannin kielitaitoa, sekä käyttää sitä hyväksi erilaisissa kommunikointitilanteissa. Pelien hyötyä kieltenoppimisessa on jo jonkin verran tutkittu, mutta tutkimus rajoittuu suurelta osin itse pelien sisältöihin. Lähivuosina internetin kautta pelaaminen yhdessä toisten pelaajien kanssa on yleistynyt, mikä on avannut keskustelua myös pelien interaktiivisuuden vaikutuksista kielitaitoon. Internetissä tapaa usein pelaajia monista erilaisista kulttuureista ja taustoista, mikä rikastuttaa kielikulttuuria sekä mahdollistaa kielenkäytön harjoittelun matalan kynnyksen tilanteissa. Suomalaiset pelaavat internetpelejä suurimmaksi osaksi Englanniksi, sillä se on yleisimpiä peliympäristöissä ymmärrettäviä kieliä.
Tutkimuksen tavoite oli selvittää millaisia suomalaisten digitaalisten pelien pelaajien kommunikointitottumukset ovat, sekä millaisessa roolissa Englannin kieli toimii heidän kommunikaatiossaan. Tutkimus selvitti myös millaisia taitoja tutkimushenkilöt kokivat oppineensa Englannin kielen käytöstä pelaamisen yhteydessä, sekä miltä kyseisen kielen käyttäminen yleisesti heidän mielestään vaikutti. Tutkimusaineisto kerättiin kyselyllä, joka lähetettiin henkilöille joiden arveltiin olevan sopivia tutkimukseen. Tutkimukseen osallistui 34 henkilöä joista 31:llä oli kokemusta digitaalisten pelien pelaamisesta yli viiden vuoden ajalta. Tutkimusaineiston analysoinnissa käytettiin sekä määrällisiä että laadullisia menetelmiä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat että suomalaiset pelaajat käyttivät englannin kieltä kommunikointiin paljon monenlaisissa tilanteissa ja kokivat interaktiivisuuden parantaneen heidän kielitaitoaan merkittävästi. Pelaajat arvioivat kehittyneensä monilla eri kielitaidon osa-alueilla, sekä kokivat englanninkieliset kielenkäyttötilanteet myös hyvin positiivisiksi. Tutkimuksessa tuli selkeästi esille että pelaajat kokevat interaktiivisuuden kehittävän kielitaitoja sekä myös kielenkäytön varmuutta. Tutkimusryhmän vastaukset olivat suuressa määrin yhteneviä ja vastaukset myös täten laadultaan luotettavia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5362]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Learning English from digital games : Finnish upper secondary school students' perspective on game-enhanced language learning
Erkkilä, Matti (2017)Tietokoneilla, konsoleilla ja muilla laitteilla pelattavat digitaaliset pelit ovat nousseet niin Suomessa kuin maailmallakin yhdeksi suosituimmista lasten, nuorten ja aikuisten vapaa-ajanviettotavoista. Suurin osa suomalaisista ... -
"#Dontstayinschool" : learner perceptions on the connection between listening to extramural music in English and different areas of English skills
Laukkanen, Otto (2015)Vapaa-aikana tapahtuva kielenoppiminen on yhä suuremmassa roolissa nykyaikana. Sitä on jo jonkin verran tutkittu, mutta tutkimus on pääasiallisesti ollut kaikki vapaa-ajan aktiviteetit huomioon ottavaa, eikä siinä täten ... -
The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
Pajakko, Anton (2023)Pelillistämisestä on tullut koko ajan suositumpaa, eikä sen suosio näytä olevan laskussa. Nykyään sitä käytetään niin työelämässä kuin opettamisessakin. Kapp (2012) määrittelee pelillistämisen seuraavasti: peli elementtien ... -
Creating positive environment through interaction in Finnish EFL and CLIL classrooms
Rantala, Annukka (2008) -
Videogames and L2 learning opportunities : does the amount of digital gaming show in increased English proficiency among Finnish upper comprehensive school Students?
Hartikainen, Tuomas (2015)Digitaalisten pelien pelaaminen on edelleen varsinkin nuorten suomalaisten keskuudessa yleinen harrastus. Mediana pelit tarjoavat monille kosketuksen englannin kieleen vapaa-ajallakin, ja tällaisesta informaalista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.