University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Digitaaliset pelit osana alakoululaisen arkea

Icon
780.9 Kb

Authors
Hietavala, Aki |
Kaihlajärvi, Jussi
Date
2011
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Hietavala, A. & Kaihlajärvi, J. 2011. Digitaaliset pelit osana alakoululaisen arkea. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteiden pro gradu -tutkielma, 76 sivua. Tutkimuksen kohteena oli 5. – 6. luokkalaisten viihteellinen, digitaalinen pelaaminen osana heidän päivittäistä arkeaan. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka paljon alakoulun vanhimmat oppilaat pelaavat, mitkä ovat motiivit pelaamisen taustalla, keiden kanssa pelataan ja viekö digitaalinen pelaaminen aikaa kotitehtäviltä. Tutkimukseen osallistui yhdeltä keskisuomalaiselta alakoululta yhteensä 128 lasta, jotka vastasivat kyselylomakkeeseen koulupäivänsä aikana. Kyselylomake sisälsi 20 monivalinta- ja kaksi avointa kysymystä. Aineiston analyyseissä käytettiin keskiarvovertailuja, joilla selvitettiin tyttöjen ja poikien sekä paljon ja vähän pelaavien oppilaiden eroavaisuuksia. Monivalintakysymykset analysoitiin keskiarvovertailun ja korrelaatioanalyysin avulla. Korrelaatioanalyyseillä selvitettiin yhteyksiä vanhempien valvonnan ja pelaamisen määrien välillä. Korrelaatioin selvitettiin lisäksi lasten kokemaa oman pelaamisensa määrää suhteessa toisiin sekä lasten pelaamiseen kuluvan ajan vaikutusta kotitehtävien tekemiseen. Digitaalinen pelaaminen oli yleistä, sillä vain alle 5 prosenttia ei pelannut arkipäivisin ollenkaan. Pelaaminen on siis kasvava osa lapsen vapaa-aikaa. Keskiarvotarkastelun mukaan pojat pelaavat sekä arkisin että viikonloppuisin enemmän kuin tytöt, joten sukupuolierot ovat yhä havaittavissa, joskin tasoittumassa. Pojista puolet ilmoitti pelaavansa kiellettyjä pelejä, kun taas tytöistä vain joka kymmenes pelaa kiellettyjä pelejä. Lapset pelaavat mieluiten yhdessä kavereiden kanssa, joten pelaaminen on usein sosiaalinen tapahtuma. Pojilla ja tytöillä tärkeimmät motiivit pelata, olivat mukava yhdessäolo kavereiden kanssa sekä pelaaminen ajankuluna ja viihteenä. Pelaaminen ei vaikuta olevan yksinäinen vapaa-ajanviettomuoto. ...
Keywords
digitaaliset pelit pelaaminen motiivit pelikaverit ystävät
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201405161734

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24540]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Muutos ostoprosessiin arpojen siirtyessä internetiin : case: Veikkaus 

    Liesirova, Eeva (2005)
  • How do MMORPGs facilitate language learning for Finnish EFL students? 

    Autio, Petri; Takamaa, Jesse (2020)
    Englannin kielen globaalista vahvasta asemasta johtuen koulun ulkopuolinen kielenoppiminen on entistäkin tärkeämpi tapa hankkia ja pitää yllä kielitaitoa. Oppijan tulee altistua autenttiselle kielelle, mikä ei välttämättä ...
  • Peruskouluikäisten oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista ja pelillisestä oppimisesta 

    Uusi-Kartano, Kosti (2020)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista sekä pelillisestä oppimisesta. Tavoitteena oli myös täyttää tutkimuksellista aukkoa, jonka oppilaiden ...
  • Learning games and children's user experience : the effects of context 

    Lehtiharju, Merja (2015)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, onko lasten käyttäjäkokemuksissa eroja heidän pelatessa digitaalista peliä kahdessa eri kontekstissa. Käyttäjäkokemuk-sia selvitettiin myös tarkastelemalla pelaajien flow kokemuksia. ...
  • Verkkopelin pelaaminen ja pelaajien vuorovaikutus 

    Hämäläinen, Otto (2014)
    Tämän tutkielman tavoitteena oli tutkia ja analysoida verkkopelin pelaamista ja siihen liittyvää vuorovaikutusta. Tavoitteena oli selvittää, miten ja miksi lapset pelaavat verkkopeliä ja millaista vuorovaikutusta ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre