University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Pelaamisen vaikutukset ikäihmisiin

Thumbnail
View/Open
293.2 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kontkanen, Joonas
Date
2019
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Ikäihmisten määrä on kasvanut viime vuosikymmenten aikana ja tulee kasvamaan tulevaisuudessa valtavasti. Ihmisten vanhentuessa kognitiotaidot heikkenevät, joten on tärkeää löytää keinoja, joiden avulla rappeutumista voidaan ehkäistä ja hidastaa. Videopelit voivat olla yksi mahdollinen ratkaisu. Videopelejä on helposti saatavilla, useat pelit eivät vaadi ennakkotietoa ja verrattuna kokopäiväiseen avustajaan videopelit ovat uskomattoman kustannustehokas tapa parantaa ikäihmisten toimintakykyä. Tästä syystä on tärkeää tutkia videopelien positiivisia vaikutuksia ikäihmisten kognitiotaitoihin. Tutkielma on suoritettu kirjallisuuskatsauksena. Keskeinen tutkimustulos on, että videopeleillä on useita positiivisia vaikutuksia ikäihmisiin esimerkiksi muistin, prosessointinopeuden ja toiminnanohjaksen alueilla. Jopa lyhyillä pelitreenausjaksoilla, joissa osallistujat pelasivat suhteellisen yksinkertaista Tetristä, havaittiin vaikutuksia. Näin ollen videopelit ovat hyvä keino ehkäistä kognitiotaitojen rappeutumista ja niiden käyttöönotto terveydenhuollossa on suositeltavaa. Aihe vaatii kuitenkin vielä lisätutkimusta, jotta voidaan vastata kysymyksiin kuten mikä on optimaalisin aika, jotta syntyy vaikutuksia ja mitä negatiivisia vaikutuksia pelaamisella on. Kumpaakaan aihealuetta ei ole tutkittu paljon, vaikka pelien vaikutuksia on tutkittu yleisellä tasolla paljon. ...
Keywords
vanhukset videopelit pelaaminen pelit ikääntyneet digitaaliset pelit pelitutkimus kognitiiviset taidot
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904172204

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4764]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Videopelien sosioemotionaaliset vaikutukset ikäihmisiin : systemaattinen kirjallisuuskatsaus 

    Tikkanen, Henrik (2020)
    Elämme ikääntyvässä maailmassa. Ikäihmisten videopelien pelaaminen on nelinkertaistunut 25 viimeisen vuoden aikana. Kandidaattitutkielmani tarkoituksena oli tehdä systemaattinen kirjallisuuskatsaus tieteellisistä tutkimuksista ...
  • Muistoja pelaamisesta : pelit, pelipaikat ja pelaamisen rajat 

    Kaikkonen, Milla (2020)
    Tämä tutkielma käsittelee videopelaamista lapsuuden ja nuoruuden muistojen kautta. Tutkielman tarkoituksena on tutkia pelaamista muistitietotutkimuksen kautta, sillä se on pelitutkimuksen kentällä pienempään rooliin jäänyt ...
  • Nuorten videopelaamisen määrä ja pelaamisen yhteydet terveyskäyttäytymiseen sekä itsearvioituun terveyteen 

    Lahti, Henri (2020)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin 5-, 7-, ja 9-luokkalaisten videopelaamisen määrää, siihen liittyviä sukupuolten välisiä eroja, luokka-asteiden välisiä eroja sekä pelaamisen määrän yhteyksiä, terveyskäyttäytymiseen, ...
  • Single-player interactive story videogames and narrative decision making’s correlation to English language learning : views and experiences of English majors who play videogames regularly 

    Oksanen, Jere (2020)
    Videopelien ja vieraan kielen oppimisen yhteys on suuresti tutkittu aihe, mutta yksinpeli-videopelien tutkimus on ollut alalla hyvin vähäistä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on ilmestynyt monta menestynyttä yksinpeli-videopeliä, ...
  • Digitaalisten pelien narratiivi 

    Kauppi, Nataniel (2022)
    Tässä tutkielmassa käydään läpi narratiivin ja pelimekaniikan käsitettä sekä tutkitaan miten pelimekaniikoilla voidaan tukea digitaalisen pelin tarinankerrontaa, puhutaan niin sanotuista narratiivisista pelimekaniikoista. ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre