Opettajien käsityksiä viihdepelaamisen vaikutuksista lapsiin ja nuoriin
Abstract
Porrassalmi Arttu-Oskari. 2016. Opettajien käsityksiä viihdepelaamisen vaikutuksista lapsiin ja nuoriin. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 60 sivua.
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia opettajien käsityksiä viihdepelaamisen vaikutuksista lapsiin ja nuoriin. Tutkimuksen aineisto kerättiin kolmen eri kaupungin opettajilta kevään 2016 aikana, ja se sisälsi kahdeksan luokan- ja aineenopettajan yksilöhaastattelua. Tutkimuksen aineistonkeruumenetelmänä käytettiin sekä avointa että puolistrukturoitua teemahaastattelua. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Opettajien käsitykset viihdepelaamisen vaikutuksista olivat lähtökohtaisesti positiivisia ja pelaaminen nähtiin lapsia ja nuoria kehittävänä toimintana, kun kyse oli kohtuupelaamisesta. Viihdepelaamisen vaaraksi kuitenkin miellettiin liikapelaaminen, jolla nähtiin olevan yhteys moniin merkittäviin viihdepelaamiseen liitettyihin haittavaikutuksiin kuten väsymykseen, henkisen ja fyysiseen terveydentilan alenemiseen, kunnon rapistumiseen, kontrollinmenettämiseen ja passivoivaan käytökseen. Jokainen haastateltu opettaja oli huolissaan liiallisen pelaamisen vaikutuksista sekä he kantoivat huolta myös siitä, että huoltajat ovat piittaamattomia lasten ja nuorten pelaamien pelien ikärajoista. Erityisen huolestuneita oltiin pienistä lapsista, joilla K-18 pelien pelaamisen uskottiin aiheuttavan hetkellisiä turvattomuuden tunteita.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2016
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201608103751Use this for linking
Language
Finnish
The record contains restricted files. You can request a copy of this thesis here.
The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.