3D-pelit ja pelimekaniikat
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Kandidaatintutkielman aiheena käsitellään 3D-peleissä ilmenevien pelimekaniikkojen kehittymistä kirjallisuuskatsauksen muodossa. 3D-pelien pelimaailmat mahdollistavat useita erilaisia mekaniikkoja verrattuna 2D-pelimaailmojen mahdollistamiin mekaniikkoihin. Tässä tutkielmassa on tarkoitus kartoittaa, kuinka paljon 3D-pelien tarjoamat mekaniikat ovat laajentuneet, ja mitkä asiat taustalla ovat mahdollistaneet sen. Konkreettisina esimerkkeinä tutkimuksessa käytetään pelejä The Legend of Zelda: Ocarina of Time (1998), sekä The Legend of Zelda: Breath of the Wild (2017), jotka ovat pelisarjansa ensimmäinen ja viimeisin 3D-peli. This Bachelors’ Thesis will cover the development of game mechanics that are
possible within 3D-games’ game worlds in the form of a literary review. 3D-games have made multiple new mechanics possible that previously weren’t possible within 2D-games. This study will map out how and why 3D-mechanics have evolved, and what are the causes that made these developments happen. As a concrete example, the study will focus on two games called The Legend of Zelda: Ocarina of Time (1998) and The Legend of Zelda: Breath of the Wild (2017), which are the same game series’ first and latest 3D-games.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4049]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Muistoja pelaamisesta : pelit, pelipaikat ja pelaamisen rajat
Kaikkonen, Milla (2020)Tämä tutkielma käsittelee videopelaamista lapsuuden ja nuoruuden muistojen kautta. Tutkielman tarkoituksena on tutkia pelaamista muistitietotutkimuksen kautta, sillä se on pelitutkimuksen kentällä pienempään rooliin jäänyt ... -
Sosiaalisen vuorovaikutuksen vaikutus verkkopelikokemukseen
Järvinen, Timo (2020)Tässä tutkielmassa selvitetään miten sosiaalinen vuorovaikutus vaikuttaa pelikokemukseen. Tutkimusmenetelmänä on kirjallisuuskatsaus. Tutkielma alkaa siitä, mitä videopeli ja pelaaminen ovat. Todetaan, että videopeli on ... -
Story beats in videogames as value-driven choice-based unit operations
Mochocki, Michał; Koskimaa, Raine (Adam Mickiewicz University Poznan, 2021)We present a framework of story beats, defined as microunits of dramatic action, as a tool for the ludonarrative analysis of videogames. First, we explain the Goal - Action - Reaction - Outcome model of the story beat. ... -
Videopelien väkivaltaisuus ja sen vaikutukset
Oksanen, Niko (2022)Tämä kandidaatintutkielma pyrkii selvittämään väkivaltaisten videopelien negatiivisia vaikutuksia pelaajaan. Aihetta on tutkittu paljon, mutta yksimielisyyttä siitä ei tutkijoiden keskuudessa ole saavutettu. Tässä tutkielmassa ... -
Pelimekaniikkojen kehitys Super Mario-pelien välillä
Lauri, Tiina (2018)Tässä tutkimuksessa käsitellään erilaisia pelimekaniikkoja kirjallisuuskatsauksen muodossa. Tarkoituksena on selvittää miten ja miksi videopelimekaniikat ovat kehittyneet vuosien varrella yksinkertaisista toiminnoista ...