Viidesluokkalaisten digitaalisiin medioihin liittyviä käsityksiä ja käyttötottumuksia : "alakoululainen on oikea media-ahmatti"
Koulu ja media ovat yhdessä merkittäviä osallisia lasten ja nuorten arjessa. Jatkuvan kehityksen mukanaan tuomat muutokset viestinnässä ja opetuksessakin asettavat haasteita kouluille. Samalla opettajilta odotetaan vastausta ajan haasteisiin. Mediakasvatus sekä tieto- ja viestintätekniikka ovat tulleet pienin askelin osaksi koulun arkea viime vuosikymmenien aikana. Paljon työtä on tekemättä, jotta mediakasvatus saa kouluissa ja
tulevien opettajien koulutuksessa, aseman, joka sille nykykulttuurissa kuuluu.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (2004) mediakasvatus huomioidaan muutamissa
oppiaineissa ja aihekokonaisuuksissa. Valtioneuvosto on antanut 28.6.2012 asetuksen perusopetuslaissa tarkoitetun opetuksen tavoitteista ja perusopetuksen tuntijaosta, jonka pohjalta on käynnistynyt uuden opetussuunnitelman perusteiden valmistelu. Kehitteillä olevan opetussuunnitelmauudistuksen myötä monilukutaidon, mediakasvatuksen ja tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön lisäämiseen kouluissa ollaan kiinnittämässä huomiota; ne ollaan liittämässä kiinteäksi osaksi koulutyötä ja opetusta. (OPH 14.11.2012).
Pro gradu-tutkielman tarkoituksena on selvittää millaisia käsityksiä ja käyttökokemuksia viidesluokkalaisilla lapsilla on digitaalisista medioista. Samalla kartoitan lasten uosimia
medialähteitä ja -sisältöjä, sekä ajankäyttöä. Tarkastelen myös vanhempien käsityksiä ja
tietoisuutta lastensa medioiden käytöstä.
Tutkielmani on laadullinen tutkimus ja otteeltaan fenomenografinen. Teoreettinen viitekehys
rakentuu aihepiiriin liittyvien olennaisista käsitteistä, opetussuunnitelmakatsauksesta sekä aiempien tutkimusten esittelystä. Tutkimusaineisto koostuu kyselyistä lapsille (75 vastaajaa) ja vanhempainkyselystä (25 vastaajaa).
Tutkimustulosten mukaan viidesluokkalaisilla on vahva päivittäinen side medialähteiden
ja -sisältöjen kanssa, joiden läsnäolo on diginatiiveille arkipäiväinen itsestäänselvyys.
Lasten käsitykset tiivistyvät medialähteet, mediasisällöt, tietotulva, kriittinen suhtautuminen
ja turvallisuus -teemojen ympärille. Lasten medioihin käyttämä aika mukailee aiempien
tutkimusten tuloksia sekä annettuja suosituksia. Vanhemmat ovat hyvin selvillä lastensa
mediankäytöstä kaikin puolin. He näkevät lastensa tavoin erilaisten medioiden kuuluvan
lasten arkeen, joskin mediankäytön pelisäännöistä ja valvonnasta tulee sopia yhdessä
lasten kanssa. Vanhemmat myös rajoittavat lastensa mediankäyttöä, mikäli se syö aikaa
lasten velvollisuuksilta.
...
The school and the media play an important role in the everyday life of children
and young people. The changes in communications and education brought about by
constant development set challenges for schools, while answers to the challenges of the
times are sought from teachers. Slowly during the past few centuries, media education
and ICT have become part of the everyday at schools. Much remains to be done for media
education to take a role in schools and teacher education similar to that it occupies in
modern culture.
In the national core curriculum for basic education (2004), media education is given some
attention in a number of subjects and cross-curricular themes. The Government has on 28
June 2012 issued a decree on the national objectives and distribution of teaching hours in
basic education, based on which preliminary work on the new national core curriculum
has been launched. With the ongoing curriculum development, more focus will be placed
on developing multi-literacy, media education and the use of information and communication
technologies in teaching; they will be made an integral part of school work and
teaching (National Board of Education, 14 November 2012).
My pro gradu thesis discusses fifth-graders' notions and use experiences of digital
media. I also chart media sources and contents popular among children, and their time
use. I as well take a look at how parents feel about, and are aware of, their children
using these media.
My thesis is qualitative and phenomenographic in nature. The theoretical framework
consists of some relevant key concepts, a curriculum review, and presentation of earlier
studies. The research material comprises surveys for children (75 respondents)
and a parent survey (25 respondents).
The research results suggest that fifth-graders have a strong daily bond with media
sources and contents. For digital natives, their existence is a fact of the everyday.
Children's concepts focus around the themes of media sources, media contents, information
overflow, critical attitude, and safety. The time children spend on these
media is concurrent with previous studies and recommendations given. Parents are
well aware of all aspects of how their children use media. Like their children, they
also consider that a range of media are part of the everyday life of children, though
the rules of how media can be used and this use monitored should be set together with
children. Furthermore, parents also limit their children's media use, if it takes away
too much time from children's duties and obligations.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien käsityksiä ajankohtaisesta mediakasvatuksesta perusopetuksessa
Henriksson, Rita; Kallio-Kangas, Henna (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä ajankohtaisesta mediakasvatuksesta perusopetuksessa alakoulun kontekstissa. Tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien käsityksiä mediakasvatuksen ... -
Yläkoulun oppilaiden ja opettajien käsityksiä uusmedian hyödyntämisestä opetuksessa
Jyrkkänen, Linda; Hautala, Pauliina (2011)Tutkimuksessa selvitetään yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden sekä yläkoulun äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien käsityksiä uusmedioista, niiden käytöstä nuorten vapaa-ajalla ja koulussa sekä niiden pedagogisista ... -
Mediakasvatuksen kulisseissa : opettajien käsityksiä mediakasvatuksen toteuttamisesta alakoulussa
Peri, Ida (2013)Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia yhden alakoulun opettajien käsityksiä siitä, millaiset mahdollisuudet heillä on mediakasvatuksen toteuttamiseen koulussaan. Tarkastelun kohteena olivat koulun sisäiset ja ulkoiset ... -
Opettajien käsityksiä lukemisesta ja kirjoittamisesta sekä omasta opetuksestaan monilukutaidon viitekehyksessä
Kehus, Henna (2016)Maisterintutkielmassa tarkastellaan opettajien käsityksiä lukemisesta ja kirjoittamisesta sekä opetuksestaan monilukutaidon viitekehyksessä. Tarkoituksena on selvittää, millaisia lukemiskäsityksiä opettajilla on. ... -
"Oppilaat ovat turvallisia, koska lapsi ei saa lyötyä niin kovaa kuin aikuinen" : viidesluokkalaisten käsityksiä turvallisuudesta
Nevalainen, Mikko (2017)Tutkimuksen teon lähtökohtana oli fenomenologinen etnografia, jossa tutkitaan yhden luokan oppilaiden omia käsityksiä turvallisuudesta. Aineistoa kerättiin opettajahaastattelulla, havainnoinnilla ja teematunnilla, jossa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.