Luokanopettajien käsityksiä ajankohtaisesta mediakasvatuksesta perusopetuksessa
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien käsityksiä ajankohtaisesta mediakasvatuksesta perusopetuksessa alakoulun kontekstissa. Tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajien käsityksiä mediakasvatuksen sisällöistä sekä luokanopettajan toiminnasta ajanmukaisena mediakasvattajana. Maailmanlaajuinen koronapandemia ja käynnissä oleva Ukrainan sota johdattelivat tarkastelemaan ilmiötä ajankohtaisuuden näkökulmasta.
Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2022 haastattelemalla seitsemää luokanopettajaa. Joustavasti teemoitelluissa haastatteluissa kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti fenomenografisella, vaiheittaisella analyysimenetelmällä hyödyntäen tutkijatriangulaatiota. Tutkimus toteutettiin laadullista, fenomenografista lähestymistapaa noudattaen.
Tutkimustulosten mukaan luokanluokanopettajien käsitykset ajankohtaisesta mediakasvatuksesta jakaantuivat viiteen kategoriaan. Ajankohtaisia mediakasvatuksen sisältöjä ovat mediakriittisyys, tulevaisuuden taidot ja ympäröivän yhteiskunnan ilmiöt oppilaiden arjessa. Luokanopettajan mediakasvattajana toimimisessa merkityksellistä on opettajan mediatiedon ja – taidon ajantasaisuus sekä yhteistyö.
Tutkimustulosten mukaan luokanopettajat suhtautuvat vastuuntuntoisesti mediakasvatukseen ja ovat hyvin tietoisia siihen kuuluvista sisällöistä. Lisäksi he huomioivat opetuksessa monipuolisia työskentelytapoja, ajankohtaisia yhteiskunnallisia ilmiöitä ja oppilaiden vapaa-ajan mediakokemuksia.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24542]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajien näkökulmia sosiaalisesta mediasta mediakasvatuksessa
Ruismäki, Annika (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien kokemuksia mediakasvatuksesta liittyen sosiaalisen median turvalliseen käyttöön. Tavoitteena oli saada tietoa opettajien havainnoimista oppilaiden kohtaamista sosiaalisen ... -
”Se on niinku hyvä renki, mutta huono isäntä” : luokanopettajien näkemyksiä digitaalisesta mediasta opetuksessa
Pitkänen, Emmi; Poukka, Annina (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on digitaalisesta mediasta oppimisvälineenä. Aihetta lähestytään tarkastelemalla, miten opettajat määrittelevät digitaalisen median ja mitä ... -
Etnografinen tutkimus kahdeksasluokkalaisten kriittisestä lukutaidosta ja opettajien käsityksistä mediakasvatuksesta
Löfman, Mirva (2016)Tutkimuksessani tarkastelen, millainen kuva syntyy kahdeksasluokkalaisista kriittisinä sosiaalisen median tekstien lukijoina ja millä tavalla kriittisen lukutaidon kehittymistä voidaan kouluopetuksessa tukea. Olen toteuttanut ... -
"Minä voin kasvattaa lasta musiikkiin" : musiikkia opettavien luokanopettajien käsityksiä alakoulun musiikkikasvatuksesta
Räisänen, Päivi (2018)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia musiikkia alakoulussa opettavien luokanopettajien käsityksiä musiikkikasvatus –käsitteestä, millaisena musiikkikasvattajina he itsensä käsittävät ja mikä käsitys heillä on musiikin ...